Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Blogg

Hur digitala prenumerationer skiljer sig från print

Publicerad: 4 November 2019, 09:42

Dagens Medias bloggare Jonas Åström.

Hur skiljer sig egentligen digitala prenumerationer från print – och hur ska mediehusen hantera det? Jonas Åström pekar på fem faktorer att ta hänsyn till.


Ämnen i artikeln:

Jonas Åström

Mediehus, tidningar och tidskrifter har nyttjat prenumerationsmodeller sedan länge, men först i nutid börjat föra in modellen i den digitala domänen. Affärslogiken kan tyckas vara densamma, men ändå är genomförandet helt annorlunda. Hur skiljer sig egentligen digitala prenumerationer från print – och hur ska mediehusen hantera det? Här är fem faktorer att ta hänsyn till.

1. Ny marknad. Kom ihåg att digitala prenumerationer fortfarande bara har några år på nacken. För alla nya marknader så kommer spelarna att försöka hitta rätt produkt, rätt pris, samt förstå/förändra konsumentbeteenden. Det betyder att man måste vara snabbrörligt och våga testa nytt för att hitta rätt. Detta är väldigt annorlunda från print, där fokus snarare är skala och effektivitet. Print är en fabrik och Digitalt är fortfarande ett labb.

Läs hela inlägget i Jonas Åströms blogg hos Dagens Media här. 

Om Jonas Åström

Jonas Åström är grundare av Recuro, ett konsult- och analysbolag med fokus på att växa prenumerationsaffärer. På paid content-bloggen skriver Jonas om marknadsutvecklingen för digitala prenumerationer och paid content inom mediebranschen, samt ger tips om hur man praktiskt kan bygga och växa sin affär. 


Ämnen i artikeln:

Jonas Åström

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.