Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Blogg

”GDPR – ett svårtolkat födelsedagsbarn”

Publicerad: 24 Maj 2019, 09:31

I helgen fyller GDPR ett år och IAB:s vd Charlotte Thür konstaterar att det är ett svårtolkat litet födelsedagsbarn.


Ämnen i artikeln:

IABGDPR

På lördag är det ett år sedan GDPR trädde i kraft. Den oro för höga böter som fanns inledningsvis och fick företagare att se över sina rutiner runt datahantering, har idag mattats av något. Till Digiday säger företag att man till och med har släppt på samtyckes-processen för att inte halka efter med annonsintäkterna i konkurrensen gentemot de som inte valt en lika strikt tolkning.

Det är både komplext och kostnadskrävande för företag att tolka och anpassa sig till GDPR så givetvis sätter en viss bekvämlighet in om det saknas påföljder mot den som bryter mot GDPR. Väntar företag på fler domar och håller branschen ett öga på Datainspektionen för att se hur effektivt de följer upp anmälningar? Budgeterar företag hellre med böter än att se till att man har en lagenlig organisation i till exempelvis samtyckesfrågan om lagen gör att man tydligt förlorar annonsintäkter?

Läs hela inlägget i IAB:s blogg hos Dagens Media. 

 


Ämnen i artikeln:

IABGDPR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev