Få hela storyn
Starta din prenumeration
Blogg
Publicerad: 17 December 2019, 13:23
Emma Blom skriver om Trumps massiva Facebook-kampanj på sin blogg.
Foto: Janne Næss
Emma Blom gör upp med tre vanliga ”sanningar” kring marknadsföring på sociala medier med anledning av Donald Trumps massiva Facebook-kampanj. Men svenska partier slösar både tid och resurser på organisk räckvidd, menar hon.
”Det här var ju spännande hörrni! Donald Trumps kampanjbudget för presidentvalet nästa år är 7,3 miljarder svenska kronor. Och något han givetvis satsar stort på är Facebookannonser. Jag trodde först inte det var sant när jag läste att hans kampanjteam ab-testar upp till 60 000 annonser samtidigt för att säkerställa effektivitet (via robotar då givetvis). Men så gick jag in på Trumps officiella Facebooksida och kollade annonsbiblioteket. Bara senaste dygnet finns 7 200 annonser, det framgår inte om de är aktiva eller t ex schemalagda, men det är minst sagt en smula anmärkningsvärt. Senaste 7 dagarna finns 18 000 annonser”, skriver Emma Blom.
Läs hela texten på Emma Bloms blogg, där hon bland annat kollar på de svenska partiernas annonsstatus i sociala medier och gör upp med tre av de vanligaste argumenten mot att inte marknadsföra sig i sociala medier på rätt sätt.