Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Emma Blom: ”Bojkotten av Facebook ett ickestrategiskt bottennapp”

Publicerad: 29 Juni 2020, 08:27

Annonsörernas bojkott av Facebook tyder på okunskap, menar Emma Blom.

Foto: Janne Næss

En rad annonsörer väljer att bojkotta Facebook. Som pr-trick kanske det fungerar, men om det nu INTE är pr är det snarare ett uttryck för opportunism som jag inte klarar av, skriver Emma Blom.


Ämnen i artikeln:

Emma BlomFacebook

”Den här så kallade bojkotten tyder på en djup okunskap om både Facebook och sociala och digitala plattformar i stort. Och om inte okunskap så brist på perspektiv. Facebook är internet. Att bojkotta Facebook för att de tillåter desinformation på sin plattform är som att bojkotta internet för att det finns desinformation på internet. En gång till etablerar vi fakta här – Facebook är alltså inte en publicist som har ett publicistiskt ansvar för alla miljarder människor som har tillgång till plattformen. Det är en techplattform som på ett enkelt sätt tillåter människor att ladda upp innehåll på internet”, skriver Emma Blom.

Läs hela inlägget på Emma Bloms blogg, där hon också påminner om att det här inte är första gången som annonsörer bojkottar Facebook.

Ämnen i artikeln:

Emma BlomFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.