Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

”Är det Facebooks förtjänst att DN dominerar Stora Journalistpriset?”

Publicerad: 17 November 2020, 07:17

DN affärsmodell är förklaringen till tidningens nomineringar, skriver Anders Malmsten.

Det är ingen slump att DN har fått så många nomineringar i år, skriver Anders Malmsten i sin blogg.


Ämnen i artikeln:

DNStora JournalistprisetAnders MalmstenDagens Nyheter

På torsdag klockan 11 får vi reda på vem som får Stora Journalistpriset i kategorin Årets Avslöjande. Dagens Nyheter står i år för två av tre nomineringar. Josefin Sköld är nominerad för artikeln ”Hon fick inte fylla fyra”, den fruktansvärda berättelsen om flickan som blev känd som Lilla Hjärtat. Kristoffer Örstadius och Mikael Delin är nominerade för artikeln ”Den falske officeren”, som visade att försvaret inte hade koll ens på sina egna medarbetare.

Men trots två av tre nominerade är det långtifrån säkert att DN kammar hem segern, motståndet i kategorin är minst sagt imponerande. Den tredje nominerade är Henrik Evertsson med avslöjandet ”Estonia – Fyndet som ändrar allt”, dokumentären på Dplay som fått stort internationellt genomslag.

Men även om filmen om Estonia vinner så är det självklart en stor framgång för DN att ha två nominerade till Årets Avslöjande. Inte minst om man lägger till att DN även var nominerade i kategorin Årets Berättare, genom Mikael Delin och Emma Bouvins reportage om superspridareventet i pandemins begynnelse med rubriken ”Känns som att vi var på coronans ground zero i Stockholm”.

Hur kan det komma sig att DN fått så många nomineringar just i år? Jag skulle vilja hävda att det inte är en slump, jag skulle inte bli förvånad om man får lika många nomineringar nästa år. För två år sedan hade man också två nomineringar till Årets Avslöjande.

Läs hela inlägget hos Dagens Media här.  

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.