Få hela storyn
Starta din prenumeration
Blogg
Publicerad: 28 September 2020, 05:53
Anders Malmsten, mediekonsult.
I veckan höjer Tidsam tidskrifternas distributionsavgifter med 2–3 procent. Den som ger ut en tidskrift i Sverige som är beroende av lösnummerförsäljning har då två val: tugga i sig prishöjningen eller lägga ner, skriver mediekonsulten Anders Malmsten i sin blogg på Dagens Media.
På styrelsemötet som Tidsam håller på torsdag 1 oktober kommer man att höja priset med 2-3 procent. Det gör man alltid så här års. Sedan berättar man det för kunderna genom att skicka ut en ny prislista. Den som ger ut en tidskrift i Sverige som är beroende av lösnummerförsäljning har då två val: tugga i sig prishöjningen eller lägga ner. Att dra från Tidsam och vända sig till en konkurrent är omöjligt, Tidsam har monopol på distributionen av tidskrifter till butiker i Sverige.
Jag får se rapporter från Tidsam där vissa tidskrifter har distributionsavgifter som är större än försäljningssumman. Man får alltså inte betalt när tidningarna har sålts på ICA eller Coop, man får istället betala för nöjet. Det säger sig självt att inget förlag ger ut tidskrifter utan att få betalt någon längre tid.