”Ett rafflande år digitalt”BloggFlera sociala plattformar portar Donald Trump, men Facebook inleder också året med att skrota gilla-markeringar på sidor. Dagens Medias bloggare Emma Blom förklarar hur du...13 Januari, 09:15
Bulletin visar att det är dags att starta nyhetsmedier igenBloggFörutsättningarna i dagens medielandskap skapar stora möjligheter för utmanare som Bulletin, skriver Anders Malmsten.30 December 2020, 12:24
Emma Blom: Därför blir brand safety ännu viktigare 2021BloggBrand safety kommer att få ett rejält uppsving nästa år. Det spår Dagens Medias bloggare Emma Blom och listar några exempel på samtalsämnen.9 December 2020, 13:45
Ett av världens 50 största mediebolag ligger i StockholmBloggPå topp-tio-listan över de största mediebolagen i världen återfinns inte ett enda renodlat nyhetsbolag, skriver Anders Malmsten.7 December 2020, 06:41
IAB: Så står sig den programmatiska affären i SverigeBloggIAB delar i ett blogginlägg med sig av resultaten från sin årliga undersökning om programmatic-marknaden i Sverige. Spoiler: Investeringarna väntas öka.1 December 2020, 14:05
”Vem ska betala för mediernas innehåll?”BloggAffärsmodellen styr journalistiken, så långt har både Mattias Beijmo och Emanuel Karlsten rätt. Men deras helt hissnande slutsatser stämmer sällan med verkligheten, skriver Dagens Medias...1 December 2020, 10:17
Emma Blom: Pandemin har påskyndat den digitala omställningen – låt det fortsätta såBloggDen digitala frammarschen tidigarelägger förhoppningsvis utvecklingen där vi slutar åtskilja på digitala och traditionella medier, skriver Emma Blom i sitt senaste blogginlägg på Dagens Media.27 November 2020, 09:30
”Är det Facebooks förtjänst att DN dominerar Stora Journalistpriset?”BloggDet är ingen slump att DN har fått så många nomineringar i år, skriver Anders Malmsten i sin blogg.17 November 2020, 07:17
Peter Mackhé: Här är akronymerna du som är i branschen måste känna tillBloggI mediebranschen förekommer det en hel del akronymer. Dagens Medias bloggare Peter Mackhé går igenom vad de betyder.10 November 2020, 12:31
”Engagemang är en ulv i fårakläder”BloggDonald Trump har under hela valrörelsen engagerat betydligt mer än Joe Biden i sociala medier. Men engagemang är en ulv i fårakläder, skriver Emma Blom.9 November 2020, 15:19
Facebooks kvartalsrapport påminner mig om en källarlokal på GärdetBloggI Anders Malmstens senaste blogginlägg skriver han om varför Facebooks kvartalsrapport får honom att minnas en källarlokal under 80-talet.2 November 2020, 06:49
”Och Tidsam höjde priserna som vanligt”BloggI fredags eftermiddag – bästa tiden för att dölja en nyhet – skickade Tidsam ut sitt beslut om de nya priserna till sina kunder. Tondövt,...26 Oktober 2020, 08:43
Tre misstag att undvika när du mäter sociala medierBloggMät riktiga värden och sluta dilla om hur trevligt kommentarsfält ni har. Det krävs mer än att bara räkna likes, kommentarer och delningar när man...12 Oktober 2020, 12:47
”Äventyret är över för Bonnier”BloggBonnier säljer tidskrifterna i USA. Allt började bra, men sedan rasade allt samman. Dagens Medias bloggare och mediekonsulten Anders Malmsten pekar ut tre viktiga lärdomar...8 Oktober 2020, 14:38
Emma Blom: Instagram har förändrat andra mer än sig självt under sitt första decenniumBloggI dag fyller Instagram tio år. Dagens Medias bloggare Emma Blom listar därför de viktigaste milstolparna för sociala medier-nätverket.6 Oktober 2020, 11:48
Danska medier lanserar gemensam programmatic-plattformBlogg”Lyckas projektet kan det förändra spelplanen till det bättre för medieföretagen i Danmark”, skriver Dagens Medias bloggare och mediekonsulten Anders Malmsten.5 Oktober 2020, 05:51
Emma Blom: ”Netflix-dokumentären 'The Social Dilemma' är ett haveri”BloggNetflixdokumentären ”The Social Dilemma” har fått ett enormt genomslag och debatteras hejvilt. Vad jag kan se är det framför allt en debatt som går ut...2 Oktober 2020, 11:55
Jonas Åström: ”Så kan mediehusen få sin digitala prenumerationsaffär att växa”BloggTrots att mediehusen hela tiden springer snabbare står man ungefär kvar på samma plats som förut. Hur kan mediehusen agera för att få sin digitala...28 September 2020, 08:50
”På torsdag höjer Tidsam priserna som vanligt”BloggI veckan höjer Tidsam tidskrifternas distributionsavgifter med 2–3 procent. Den som ger ut en tidskrift i Sverige som är beroende av lösnummerförsäljning har då två...28 September 2020, 05:53
Anders Malmsten: ”Vem utnyttjar möjligheten som Apple ger mediebranschen?”BloggApple har satt käppar i hjulet för sin ärkefiende Google genom att nu blockera spårare. Det ger mediebolagen draghjälp i kampen mot plattformsjättarna, skriver Anders...21 September 2020, 05:47
Anders Malmsten: ”Jag skulle sälja mina Readly-aktier”BloggDet är inte svårt att förstå att grundaren Joel Wikell vill sälja nära hälften av sina aktier när Readly börsnoteras på torsdag, 17 september, skriver...16 September 2020, 06:05
Anders Malmsten: ”Dagspressens förändring oundviklig”BloggDet är lätt att bli nedstämd över utvecklingen när man pratar om lokaltidningar. Men det som gör mig mer irriterad än nedstämd är alla som...15 September 2020, 09:57
Tre simpla risker med Facebook-marknadsföring som du inte har koll påBloggDagens Medias bloggare Emma Blom har identifierat flera risker med Facebook-marknadsföring som hon menar förbises av allt för många annonsörer.3 September 2020, 07:57
Tre trender att hålla ögonen påBloggUnn Edberg lyfter tre trender att hålla koll på och säger samtidigt hej då till bloggandet på Dagens Media.24 Augusti 2020, 07:32
”Det kommer vara enklare på Reels än på Tiktok”BloggMycket talar för att Instagrams lansering av funktionen Reels är början på slutet för Tiktok, bloggar Emma Blom, och ger sina bästa tips på hur...10 Augusti 2020, 11:11
IAB: ”Apples app-förändring viktig för annonsörerna”BloggApple gör förändringar som påverkar intäktsgenerering från app-annonser. Konsumenter får större kontroll, men det blir svårare att göra apparna tillgängliga gratis, skriver IAB:s vd Charlotte...8 Juli 2020, 11:06
”Bojkotten av Facebook ett ickestrategiskt bottennapp”BloggEn rad annonsörer väljer att bojkotta Facebook. Som pr-trick kanske det fungerar, men om det nu INTE är pr är det snarare ett uttryck för...29 Juni 2020, 08:27
Publicistiska aggregeringstjänster – kan de någonsin lyckas?BloggJonas Åström argumenterar för vad som talar för och emot att en journalistisk modell à la Spotify fungerar.16 Juni 2020, 06:47
Unn Edberg: ”Hur lång tid ska man ge en nysatsning?”BloggDe digitala satsningarna är sällan lönsamma direkt, snarare tvärtom. Hur vet man när det krävs mer tid respektive när någonting bör läggas ned? Det är...8 Juni 2020, 06:24
”Att punktmarkera Donald Trump hjälper inte ett dugg”BloggOm Facebook börjar punktmarkera inlägg så som Twitter gör, kan det få konsekvenser för annonsörerna, skriver Emma Blom.2 Juni 2020, 09:42
”Kritiken mot Paolo Roberto inte ens toppen av ett isberg”BloggEmma Blom bloggar om hur kritiken på sociala medier hittar nya vägar genom influencers och privatpersoners egna kanaler.20 Maj 2020, 12:31
”Vi lär oss allt mer om att ta betalt för digital journalistik”BloggDet är hoppfullt att se hur dagstidningarna ökar sina digitala prenumerationer, och att mindre aktörer hakar på när konsumentbeteendet är etablerat, skriver Unn Edberg efter...15 Maj 2020, 11:21
”Facebooks nya advisory board har mycket att bråka om”BloggEmma Blom ställer sig frågande till hur Facebooks nya ”högsta domstol” egentligen ska agera när det kommer till att avgöra vad för typ av innehåll...14 Maj 2020, 12:43
Så stärker du ditt företags synlighet i kristiderBloggUnder det rådande läget är det viktigare än på länge att den företagsinformation som dyker upp i sökningar är uppdaterad och korrekt, skriver SEO-experten Alexandra...12 Maj 2020, 11:33
Därför är det rätt tid att ta en genvägBloggCorona tvingar oss inte att uppfinna hjulet igen. Däremot kommer vi att behöva uppdatera det – så att det börjar rulla igen, skriver Dagens Medias...7 Maj 2020, 12:51
Framgångsfaktorer för paid content (del 3)BloggDet fantastiska med en digital prenumerationsaffär är att allt kan mätas, skriver Jonas Åström i den avslutande delen av ”Framgångsfaktorer för paid content”.28 April 2020, 05:38
”Den globala oförmågan att fatta beslut förlamar oss”BloggDet som utmärker marknaden just nu är en global brist på initiativkraft och oförmågan att fatta några som helst viktiga och stora beslut, bloggar Emma...22 April 2020, 12:35
”Hur påverkar pandemin marknadsföringen?”BloggIAB har genom en enkätundersökning tagit reda på hur den digitala mediebudgeten påverkas av coronakrisen och vilka mediekanaler som minskar mest.21 April 2020, 05:57
Lär av Slate för att lyckas ta betalt av podcast-lyssnarnaBloggMånga mediehus satsar på poddar och hittills har pengarna framför allt kommit från sponsorer. Funderar du på att börja ta betalt? Titta på exemplet Slate,...20 April 2020, 06:10
”Ställ om marknadsföringen men var inte tyst”BloggEmma Blom bloggar om de tre vanligaste trenderna hos svenska annonsörer under coronakrisen. Hittills har corona-annonseringen varit skral, menar hon.7 April 2020, 10:53
Så jobbar medieföretagen som valt donationsvägenBloggAllt fler medieföretag vill ha donationer i krisen – lär av några som redan har lyckats.6 April 2020, 08:00
Bäst effekt av att vara always-onBloggDagens Medias bloggare Emma Blom vill uppmana fler att se bortom det content-baserade always-on tänket.31 Mars 2020, 08:41
Sju bra exempel på innovation mitt i krisenBloggJa, det är tuffa tider. Annonser avbokas, event ställs in och framtiden är osäker. Men mitt i detta elände spirar också kreativiteten, skriver Dagens Medias...30 Mars 2020, 11:28
”Vår bransch spelar en viktig roll i att driva samhället framåt”BloggMitt i rådande misär kan konstateras att den digitala sfären är av yttersta vikt för att nå ut och lära sig att hantera nya digitala...30 Mars 2020, 07:30
Fem tips för annonsering i kristiderBloggVarumärken bör vara vaksamma på hur man annonserar programmatiskt eller i breda nyhetsmedier som kontinuerligt rapporterar om krisen, skriver Peter Mackhé. Han bjuder på fem...30 Mars 2020, 05:30
Att kommunicera förutsätter att man kan ta kritikBloggDen som kommunicerar under coronautbrottet får räkna med kritik, skriver Dagens Medias bloggare Emma Blom. Men om du ändå vill ta tillfället att nå ut...24 Mars 2020, 13:08
”Därför går jag tillbaka till kontoret idag”BloggMitt i den brinnande nationella och globala krisen har Emma Blom bestämt sig för att återvända till kontoret: ”Jag tänker inte andlös sitta och vänta...23 Mars 2020, 12:22
Corona: Prenumerationer som mediehusens motor i svåra tiderBloggCoronaviruset ger kännbara ekonomiska effekter, och har ändrat många förutsättningar på kort tid. Paid content-bloggens Jonas Åström ger fem tips som kan hjälpa mediehusen framåt.16 Mars 2020, 14:02
Att kriskommunicera i sociala medierBloggHur ska man kommunicera på sociala medier under en kris? Emma Blom delar med sig av sina bästa tips.13 Mars 2020, 09:10
Framgångsfaktorer för paid content (del 2)BloggI del två i Dagens Medias bloggare Jonas Åströms serie om framgångsfaktorer för en lyckad digital prenumerationsaffär djupdyker han i tre nya områden.10 Mars 2020, 06:33
Tre inte så matnyttiga lärdomar efter internationella kvinnodagenBloggI stället för att hylla någon kvinna och konstatera att vi är nöjda den dag det inte behövs ger Dagens Medias bloggare Emma Blom tre...9 Mars 2020, 11:58
Om Bloombergs ”hack” på FacebookBloggEmma Blom skriver om amerikanska presidentkandidaten Michael Bloombergs strategi på Facebook.3 Mars 2020, 10:22
Guldkornen från INMA:s konferens om digitala prenumerationerBloggI slutet av februari arrangerade INMA en konferens om digitala läsarintäkter. Dagens Medias bloggare Unn Edberg har följt evenemanget på avstånd och listar guldkornen i...2 Mars 2020, 08:44
Så blev arabiska Alkompis ett nyhetsmedium att räkna med i SverigeBloggDen arabiska sajten Alkompis lockar två miljoner läsare per månad – nu satsar fler på målgruppen. Unn Edberg tittar närmare på framgångssajten.17 Februari 2020, 11:44
Framgångsfaktorer för paid contentBloggI en serie på tre delar tittar Dagens Medias bloggare Jonas Åström på sex områden som han menar kräver extra fokus för en lyckad digital...17 Februari 2020, 07:10
Fyra anledningar till dåligt resultat i sociala medierBloggSvårt att uppnå det resultat du vill åt i sociala medier? Emma Blom bloggar om fyra orsaker till uselt resultat.11 Februari 2020, 13:31
Influencer marketing – ett räckviddsmedia eller kändissponsring?BloggBegreppet följare i sociala medier är inte synonymt med räckvidd, skriver Peter Mackhé när han reder ut begreppen inom influencer marketing.11 Februari 2020, 11:39
Smarta sätt att skapa läsarengagemang på Aftonbladet och Mitt iBloggUnn Edberg skriver om hur Aftonbladet och Mitt i har arbetat för att öka engagemanget från läsarna.31 Januari 2020, 10:18
P1:s dokumentärserie om gaming, våld och unga oändligt viktigBloggSveriges Radios dokumentärserie Gamer är verkligt bra journalistik, skriver Dagens Medias bloggare Isobel Hadley-Kamptz: ”Det finns något djupt sorgligt där, men också något väldigt viktigt...30 Januari 2020, 08:22
Reklamen måste nå en person om du vill uppnå effektBloggAtt få effekt för varje investerad mediekrona ligger högt marknadschefens agenda, men för att uppnå effekt måste en person ha sett reklamkampanjen, skriver Dagens Medias...28 Januari 2020, 14:50
När ska tidskrifternas modeller för digitala läsarintäkter ge verkligt resultat?BloggMagasinen har velat följa i dagspressens fotspår när det gäller digitala prenumerationsintäkter, men det har gått trögt. Dagens Medias bloggare Unn Edberg reder ut varför.27 Januari 2020, 07:27
Tre vattendelare 2020BloggDagens Medias bloggare Emma Blom avslöjar vilka tankar som kommer att genomsyra hennes förhållningssätt till 2020. Och här har annonsörer en del att ta efter,...20 Januari 2020, 12:13
När branschångesten slår till. Hur ska vi behålla hoppet när alla siffror pekar nedåt?BloggDe svenska mediehusen brottas med stora utmaningar och även om det finns exempel på framgångsrika kringaffärer är de begränsade. Så hur ska man navigera i...20 Januari 2020, 08:35
Nytt år, ny betalmodell?BloggDet finns ett antal olika betalmodeller att tillgå. Vilken som kan passa vilket mediehus beror på mognadsgraden inom paid content och digitala prenumerationsaffärer, skriver Jonas...17 Januari 2020, 06:49
En vara har inga rättigheterBloggVi är varan som de stora plattformarna säljer till sina verkliga kunder, annonsörerna. För att maximera vårt försäljningsvärde och göda oss som spädgrisar inför slakt...14 Januari 2020, 15:04
”Mediehus går vilse när det gäller data och mätning”BloggFör att vara datadriven måste man mäta rätt saker och tyvärr har många mediehus gått vilse när det gäller data och mätning. Det gäller att...20 December 2019, 12:26
Emma Blom: ”Politiska annonser fortsatt kontroversiellt”BloggEmma Blom gör upp med tre vanliga ”sanningar” kring marknadsföring på sociala medier med anledning av Donald Trumps massiva Facebook-kampanj. Men svenska partier slösar både...17 December 2019, 13:23
”Så tar du prenumerationsaffären till nästa nivå”BloggOm en prenumerationsaffär är framgångsrik ökar både volym och churn. ”Förr eller senare kommer avhopp att vara ungefär lika stort som intag. När affären nått dit...11 December 2019, 07:35
”Medierna måste sluta göra som nazister vill”BloggVid flera tillfällen har en handfull högerextrema fått medierna att lyfta deras frågor på bästa sändningstid för något som nästan ingen svensk håller med om.10 December 2019, 12:07
”Journalistik är inte aktivism”BloggHotet från ”cancelkulturen” ger sämre och ytligare samtal och mindre motståndskraft mot de högerradikala strömningar som också försöker snöpa det offentliga samtalet och hindra de...4 December 2019, 08:08
Bli mer relevant och slipp kritikBlogg2019 går till historien som ett år då en stor mängd varumärken fick rejält med kritik. Men det finns ett sätt att slippa undan, skriver...28 November 2019, 06:30
Sju tips till sökvänliga Youtube-klippBloggYoutube är en video-sökmotor så du bör ta dig an innehåll skapandet på ett strategiskt sätt precis som när du gör det för att optimera...25 November 2019, 12:08
Veckorevyn – från print till rent digitalt med nya intäktsmöjligheterBloggVeckorevyns chefredaktör Irena Pozar har trots små resurser ändrat inriktningen på innehållet. Sänkta kostnader, en rent digital produkt och nya typer av intäkter lockar. Det...25 November 2019, 07:02
”Vi måste lära våra pappor att uppföra sig på nätet”BloggIsobel Hadley-Kamptz skriver om hot och hat mot medier.19 November 2019, 12:42
Digitala kampanjer i nivå med offline när det gäller varumärkespåverkanBloggDigitala kanaler levererar varumärkespåverkan och är mer kostnadseffektiva än de flesta offline-kanaler, enligt en ny australiensisk rapport av Kantar och IAB. IAB-bloggen skriver om rapportens...18 November 2019, 14:00
Dynamiken bakom en prishöjningBloggAlla prenumerationsbaserade affärer behöver förr eller senare förstå hur man ska höja sin prisnivå. Motivationen bakom en höjning kan vara spridd. Det finns några faktorer...18 November 2019, 08:49
”Det avgörs av användarna”Blogg”Det har länge gjorts olika uppdateringar som handlar om att förvandla Facebook till en e-handelsplattform”, skriver Emma Blom om laseringen av Facebook Pay.15 November 2019, 06:40
Chrome ska flagga för långsamma sajterBloggGoogle ska börja märka upp sajter som laddar långsamt. SEO-experten Alexandra Jung går igenom vad detta innebär.14 November 2019, 12:27
Tre exempel på medier som verkligen lyssnar på användarnaBloggKunden i fokus är ett slitet uttryck, men på Tidskriftsdagen blev det tydligt att allt fler medieföretag menar allvar med att sätta användaren i centrum,...7 November 2019, 06:50
SEO-nyheter oktober 2019BloggSEO-bloggens Alexandra Jung går igenom oktobers nyheter inom sök. BERT, Site Kit och Flash frånfälle är tre av nyheterna.6 November 2019, 12:41
Tre slutsatser kring Facebooks nya dyra loggaBloggEmma Blom drar tre filosofiska slutsatser efter Facebooks loggbyte.6 November 2019, 06:49
Svensk journalistik mår riktigt braBloggTrots nedskärningar och hackande affärsmodeller lyckas människor och redaktioner gång på gång publicera de mest makalösa texter och program och enskilda röster skär hela tiden...5 November 2019, 15:52
Hur digitala prenumerationer skiljer sig från printBloggHur skiljer sig egentligen digitala prenumerationer från print – och hur ska mediehusen hantera det? Jonas Åström pekar på fem faktorer att ta hänsyn till.4 November 2019, 09:42
Emma Blom om Halloween: Varumärken drunknar i en flod av fladdermöss”BloggEmma Blom skriver av sig kring tre av veckans händelser. Bland annat om hur varumärken försöker få draghjälp av Halloween: ”Man hamnar inte högre i...1 November 2019, 09:30
Rätt prissättning för en digital prenumerationBloggVad ska en digital prenumeration egentligen kosta? Det är en fråga som många av oss som arbetar med digital affärsutveckling frågar oss. Så klart beror...29 Oktober 2019, 06:38
Här är alla Dagens Medias bloggareBloggJonas Åström är det senaste tillskottet i Dagens Medias bloggstall. Läs om honom och alla våra bloggar här.25 Oktober 2019, 12:46
Vad kostar er churn?BloggChurn är alla prenumerationsaffärers största fiende. En vedertagen sanning, men vet ni hur mycket churnen egentligen kostar er?...25 Oktober 2019, 11:28
Ska alla ta betalt av användarna?BloggDet är få mediehus som just nu inte satsar på digitala prenumerationer eller paid content-modeller, men är det verkligen rätt väg för alla? skriver Dagens...25 Oktober 2019, 09:02
SEO-nyheterna under september månadBloggNär det kommer till nyheter i det organiska söket har september månad verkligen levererat med uppdatering efter uppdatering från Google, skriver Alexandra Jung på SEO-bloggen.24 Oktober 2019, 13:15
180 miljarder kronor är programmatisk handel värd i EuropaBloggEn färsk rapport visar att mer än hälften av annonsinvesteringarna som görs i onlinevideo är programmatiska, skriver IAB.24 Oktober 2019, 08:19
Tänk på att SD snart kommer vara statenBloggFå frågor ligger väl i dag lika långt ner på uppmärksamhetsskalan som just oro för övervakning och integritet, skriver Isobel Hadley-Kamptz i sitt senaste blogginlägg...23 Oktober 2019, 13:31
The New Yorker klarade det, men inga garantier för Glamour och VogueBloggSnart ligger alla titlar som jätteförlaget Condé Nast ger ut bakom betalvägg. Men förutsättningarna för dem ser helt olika ut, skriver Dagens Medias nya bloggare...21 Oktober 2019, 09:16
Marknadsförarers guide till svenskarna och internetBloggEmma Blom skriver om de viktigaste insikterna från den senaste rapporten om svenskarnas internetvanor.15 Oktober 2019, 10:33
Vågar svenska Youtubers testa att leva som Odysseus?BloggIsobel Hadley Kamptz dagdrömmer om Youtubers som antar utmaningen att inte bara läsa Odysséen, utan också utsätta sig för allt det som Odysseus behövde möta.14 Oktober 2019, 10:42
Tre tankar om Facebook WatchBloggEmma Blom skriver om Facebook Watch och vad annonsörer bör ha i åtanke när de överväger formatet.3 Oktober 2019, 13:05
Tre insikter om Facebooks nya annonsformatBloggEmma Blom delar med sig av tre värdefulla insikter om Facebooks nya interaktiva annonsformat.20 September 2019, 12:06
”If no one hates it no one loves it”BloggEmma Blom skriver om generiska payoffer som ekar ihåligt och Oatleys omtalade reklambudskap ”Spola mjölken”.17 September 2019, 11:19
Emma Blom: ”Facebook slopar likes”BloggBLOGG. Facebook testar att ta bort likes på vissa marknader. Om man mot förmodan blir ”skrämd” av den här nyheten och tänker vad händer nu...4 September 2019, 05:14
Kan integriteten online samexistera med en användarvänlig annonsaffär?BloggVerktyg för att kunna sålla bort kakor blir allt vanligare. IAB ställer sig därför frågan vad detta betyder för annonsaffären på kort och lång sikt.22 Augusti 2019, 07:25
Släpp trendångestenBloggTrots att vi borde veta bättre övervärderar vi en massa framgångsparametrar i sociala medier. Parametrar som allt som oftast saknar betydelse.15 Augusti 2019, 10:00