Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Blogg stängdes ner efter annonsbråk med Spotlife

Publicerad: 24 Oktober 2008, 10:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:37

17-åriga Alexandra Nilsson, som driver bloggen Kissies, ville fråga sitt säljbolag Spotlife om varför hon inte fått pengar från annonserna på sajten. Spotlife svarade genom att stänga ned bloggen.


Kissies.se är enligt Bloggportalen en av Sveriges mest besökta bloggar. Sedan en tid tillbaka samarbetar hon med Spotlife, som sponsrar redan etablerade bloggare med teknik, coachning och design samt sköter annonsförsäljningen.

Alexandra Nilsson gick för ett par dagar sedan ned till Spotlifes kontor för att, bland annat, fråga när hon skulle få pengar för annonserna som legat uppe på sajten i en månad.

- Då tyckte de att jag var oartig som bara kom ned utan att ha bokat tid. När jag kom hem hade de stängt ned bloggen, säger hon till Dagens Media.

Hon har fått tillbaka sin domän och dragit igång bloggen i egen regi. Annonsera säljs nu av Klubbkoll.se.

Tjänade du mycket pengar på bloggen?

- När jag drev den själv gjorde jag det. Men sedan Spotlife tog över har jag inte fått ett öre, säger hon.

Spotlifes vd, Johnny Wiktorson, berättar sin syn på bråket.

- Vi har sagt upp samarbetet på grund av samarbetsproblem, säger han.

Johnny Wiktorson säger att Spotlife betalar alla bloggare, och att Alexandra Nilsson inte är något undantag från det.

- Men vi betalar i avräkningsperioder, inte bara för att någon kommer på att de vill ha betalt just nu.

Incidenten på kontoret förklarar han med att rätt person inte var på plats då.

- De som satt där och jobbade hade helt enkelt inte tid att ta hand om henne då.

- Det är naturligtvis tråkigt att vi förlorar en del trafik, men för att kunna ha ett bra samarbete måste man känna att vi är på samma nivå. Det kände vi inte med Alexandra, avslutar Johnny Wiktorson.

Han säger att Alexandra Nilsson givetvis kommer att få betalt för sin tid som bloggare i Spotlifes regi.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.