Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

BLM i ny kommersiell dräkt

Publicerad: 8 Januari 2002, 10:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

BLM, Bonniers Litterära Magasin, nystartar och ger ut sitt första nummer 25 januari. Tidningen somnade in 1999 och väcks nu till liv med målet att bli Sveriges största och bästa kulturtidsskrift, enligt huvudredaktör Kristoffer Leandoer.


Bred internationell bevakning av litteratur och film är nya BLMs uppdrag enligt Kristoffer Leandoer. Tidningen riktar sig till alla som är intresserade av dessa båda ämnen och redaktionen har som mål att ge tidningen en kvalificerad men ändå lättillgänglig och lekfull ton.

- Vi gör den som ett magasin, ganska pedagogisk och men ändå kvalificerad. Läsaren ska varsamt ledas in i tidningen för att sedan inte kunna sluta läsa, säger Kristoffer Leandoer.

Varför nystartar BLM nu?

- Det har funnits en avsikt hela tiden att BLM skulle starta om. Men det har tagit tills nu att hitta en form för tidningen och rätt personal som ska göra den, säger Kristoffer Leandoer.

Personalen består, utöver Leandoer, av redaktör Aase Berg och frilansande formgivare Pompe Hedengren. I övrigt är tidningen tänkt att fyllas av frilansande skribenter.

BLM ska ges ut med sex nummer per år och första numret trycks i 11.500 exemplar. Följande nummers upplaga planeras ligga mellan 5.000 till 6.000 exemplar.

För första gången i tidningens mångåriga historia, första numret kom 1932, är den också tänkt att innehålla annonser. En helsidesannons kostar 12.000 kronor och en halvsidesannons 8.000 kronor.

Hittills har dock intresset från annonsörer, som Bonnier Annons hoppas hitta bland bokförlag och liknande, varit svalt.

- Det är svårt att sälja på en tidning som annonsören inte sett eller som vi inte vet vad den får för upplaga och liknande. Vi väntar tills första numret är ute, då drar vi igång, säger Tom Hiekkameki, annonsäljare på Bonnier Annons.

Hur lyder då redaktionens mål med den nya BLM?

- Vi ska göra Sveriges största och bästa kulturtidsskrift, säger Kristoffer Leandoer.

BLM presenteras för branschen på en presskonferens den 18 januari.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.