Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Blåvitt och Glenn Hysén hånar Gais i derbykampanj

Publicerad: 25 Augusti 2008, 08:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

IFK Göteborg utmanar motståndaren Gais i en reklamkampanj inför kommande derby. Gais har inte besegrat Blåvitt på 16 år och klubbens legendar Glenn Hysén har nu startat insamlingen Gais-blomman, som ska hjälpa klubben att bjuda bättre motstånd i framtiden.


- Göteborgsklubbarna har gjort den här typen av derbykampanjer i några år. Syftet är att skapa stämning kring derbyt. För att uppmärksammas måste man vara lite elak och göra saker som märks, säger Joakim Brinkenberg, projektledare och vd på ANR BBDO om står bakom kampanjen.

Tror du Gais blir arga?

- Jag hoppas de blir lite uppretade och tycker att det är kul, men det är inte meningen att det ska blåsa upp hat. Gaisarna är kända för att vara sköna och ha humor. Vi säger att Gais är kassa på fotboll och Blåvitt är bättre på ett roligt sätt.

Derbyt går av stapeln den 1 september och kampanjen rullade igång i dag. Den ska gå lokalt i morgonpress, utomhus, i radio och lokal-tv samt på webben. Gaisblomman säljs på stan, på nätet hos Team Sportia och i Blåvittshopen. Pengarna går till Gais ungdomsverksamhet.

- Vi förväntar oss inte att sälja några stora mängder med blommor, utan det är snacket kring kampanjen som är syftet. Men redan under morgonen har det sålts över 100 stycken på sajten, säger Joakim Brinkenberg.

Arbetsgrupp på ANR BBDO:Joakim Brinkenberg, projektledare.Niclas Hallgren, copywriter.Andreas Larsson, art Director.Lisa Wadell, produktionsledare

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.