Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Blandande reaktioner på TU:s förslag att ta bort rabatterna

Publicerad: 14 September 1999, 07:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Tidningsutgivarnas förslag att ta bort annonsörrabatterna väcker blandade känslor på mediebyrårna. Flera mediebyråer fruktar prishöjningar för annonsörerna.


Hårdast i kritiken mot Tidningsutgivarna, TU och Annonsörföreningen, som båda

jobbar för att ta bort rabatten, är Media Brokers VD Stefan Barholm (på bilden)

som fruktar prishöjningar för kunderna.

- Annonsörmedierabatten kommer idag till största delen annonsörerna till godo.

Korrigerar inte medierna med andra rabatter, kommer effekten att bli en

fördyrning för annonsören. Medierna flyttar rabatten till sig själva.

Stefan Barholm är rädd för en upprepning av förra höstens process när det nya

provisionssystemet skulle tas i bruk.

- Jag ser tendenser att det blir som förra året. Då tog det tid att få ordning

på bollarna. Annonsörföreningens medlemmar förstod inte själva vad som hände.

Nu är vi tillbaka till ruta ett från 1998. Och hur många medier var inte

tvungna att trycka om sina prislistor mer än en gång? Av det vi lärde oss från

fjolåret är det nog bäst att ha kvar annonsörrabatten. Jag vill säkra att inte

medierna höjer sina priser.

Stefan Barholm ser TU:s agerande som ett sätt för medierna att göra sig av med

mediebyråerna.

- Medierna springer via TU rakt till Annonsörföreningen och lobbar i stället

för att prata med oss. Medierna vill försvaga mediebyråerna. Man känner sig

inte direkt som kund utan något nödvändigt ont. Jag förstår inte vad de håller

på med, säger Stefan Barholm.

- Han tycks ha blivit särskilt illa behandlad av Dagens Nyheter där Media

Broker köpte utrymme för 100 miljoner kronor förra året.

Vi behandlas inte ens som en kund. Men det beror väl på att vi har den

otacksamma rollen att vara kunden förlängda arm, och det samlar man inte

popularitetspoäng på direkt.

Per Möller, VD för CIA Media Marketing, bekymrar sig mer över tempot.

- Reglerna från årsskiftet innebar en del byråkrati och papper att ordna med.

Rutinerna har ännu inte satt sig. Vi måste känna att det bär och fungerar i

vardagen.

Han har annars inget principiellt mot att ta bort rabatten även om han ser en

fara att medierna höjer priserna.

- Det är väl sunt att man tittar på att ta bort rabatterna, säger Per Möller.

Jag hoppas att man skyndar lite långsamt så att det inte går för snabbt och

blir fel. Försvinner rabatterna helt gäller det för oss som mediebyrå att hålla

koll på att medierna verkligen sänker priset. Men det klarar vi av, säger Ulf

Sandberg, på Sandberg Media Synergi.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.