Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Björn Rietz blir kreativ coach på Gyro

Publicerad: 10 Maj 2010, 08:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Sveriges Kommunikationsbyråers tidigare vd, Björn Rietz har gjort klart med nytt jobb. Han blir kreativ chef/coach på reklambyrån Gyro. För Dagensmedia.se berättar han om sin syn på modernt ledarskap, Gyros "vibe" och om den turbulenta tiden på Komm.


Björn Rietz börjar på Gyro den 1 september, och då har han ytterligare en sträng spänd på sin lyra. Under våren genomgår nämligen Björn Rietz en utbildning till business coach och ambitionen är att utveckla rollen som kreativ chef med en ny typ av ledarskap.

– De traditionella patriarkaliska modellerna för ledarskap har aldrig utövat någon lockelse på mig. Jag vill ägna tid och kraft till att bygga människor underifrån, säger Björn Rietz.

Björn Rietz kommer till en början att tillbringa fyra av fem arbetsdagar på Gyro. Den femte kommer han ägna åt extern ledarskapscoaching, för att på sikt samla ihop tillräckligt med timmar för att bli certifierad.

Marknaden utvecklas och förändras, säger han, och den som vill vara med på hög nivå i HR-frågorna måste utvecklas i takt med tiden.

– Det växer fram en ny typ av ledare i 80-talisternas led. De fungerar på ett helt annorlunda sätt och har helt andra krav. Ska vi kunna använda den typen av personer på byrån måste ha ett annat förhållningssätt.

Björn Rietz är dock ödmjuk inför utmaningen.

– Man kan inte veta om det här ett fruktbart sätt att jobba på men jag har en stark övertygelse, och på Gyro finns rätt jordmån för att det ska slå väl ut.

Den jordmånen översätter Björn Rietz till att byrån har rätt ”vibe”.

– Jag har varit i branschen så pass länge att jag litar på min intuition. Jag kände samma sak när jag var på DDB Melbourne, egentligen ville de ha mig till Sydney men jag fastnade för Melbourne, just för att byrån hade rätt vibe.

En del av viben består av att Gyro, enligt Björn Rietz, lever som man lär, att byråns personal ska vara ett tvärsnitt av samhället. Hälften av Gyros styrelse består av kvinnor och 20 procent av byråns anställda har sitt ursprung utanför Sverige.

– Har man en telefonoperatör som kund och ska kommunicera, bland annat, till de 20 procenten som inte är födda i Sverige, då kan man inte göra det med någon större trovärdighet. Många pratar men i de flesta fall är det en läpparnas bekännelse.

Har du saknar byråvärlden under sejouren till Komm?

– Kort sagt, ja.

Hur ser du på tiden på Komm, nu när de händelserna ligger i backspegeln?

– Jag tycker att det var en väldigt bra tid. Vi åstadkom saker och ting och startade en process som blir viktig framöver när Komm ska prata för många fler medlemmar än tidigare. Jag lärde mig mycket.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.