Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Björn Larsson vill stärka Leo Burnett Sverige

Publicerad: 10 Juni 2002, 16:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

Nytillträdde vd för reklamkoncernen Leo Burnett, Björn Larsson, har ett tungt uppdrag framför sig. Han måste få fart på reklambyrån som lidit många kundförluster och planen är att arbeta genom de stora nordiska uppdragen.


Björn Larsson, tidigare vd för A-Com, tar idag över som vd för Leo Burnett Sverige efter Arne Eggen. Han kommenterar sin företrädares arbete:

- Det Arne har gjort bäst är att han har attraherat många talangfulla människor, säger Björn Larsson.

På kundsidan har det dock varit sämre ställt. Leo Burnett har tappat flera stora konton de senaste ett och ett halvt åren. Enligt Björn Larsson är det framförallt det senaste årets affärer som satt Leo Burnett i den situation byrån är i nu. Men han har planen klar för att få styr på det sargade skeppet.

- En del av huvudutmaningen är att leverera mot de nordiska kunderna. Problemet hittills har varit att ett antal nordiska uppdrag inte har stannat tillräckligt länge, säger Björn Larsson.

Björn Larsson lämnar A-Com på egen begäran. Företagets ekonomiska situation har inte inneburit de möjligheter till internationell expansion för bolagen som A-Com äger, och Björn Larsson tappade därför sugen.

- Resurserna räckte inte för att både fokusera på uppstartsfasen av byråutvecklingar, agera inkubator, och att bygga en stark nordisk byråkedja. Det senare har varit min drivkraft och det är också där jag har min kompetens. Även jag har bidragit till att fokusera A-Com mot inkubatorrollen men min bakgrund är mot den internationella delen av kundleveransen, inte att starta företag, säger Björn Larsson.

Det var under diskussionerna mellan Leo Burnetts ägare Bcom3 och A-Com som Björn Larsson fick erbjudandet att ta över Leo Burnett i Sverige. Han lockades enligt egen utsago av Leo Burnetts starka, egna kultur, och att Leo Burnett tillsammans med nya ägaren Publicis siktar på att bli en av reklamvärldens tre, fyra riktigt stora spelare.

Enligt Björn Larsson konsolideras all konsultverksamhet, inom alla branscher, och har säger sig se fram emot att vara del av en av de verkligt stora.

- Leo Burnett delar min vision om att agera och vara starka internationellt. Och den visionen vill jag följa, säger Björn Larsson.

Målet är nu att bidra till att bygga upp en stark nordisk organisation för Leo Burnett, där Sverige i dagsläget behöver mest hjälp.

- Leo Burnett är starka i Norge och har en bra bas i Danmark och Finland. Nu är det Sverige som ska stärkas, säger han, och tillägger att han är glad över att ha Sandberg-gruppen i sin närkrets i arbetet med att bygga Leo Burnett i Norden.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.