Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Björn Jeffery till Bonnier: ”Jag kommer uteslutande att jobba med möjligheter”

Publicerad: 22 September 2009, 07:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Björn Jeffery, grundare av webbyrån Good Old går till Bonnier R&D, där han har jobbat som konsult sedan början av året.


Björn Jeffery blir strategiskt ansvarig för framtidsmedier, med titeln Director, future media & technology.

– Som konsult på Bonnier R&D jobbade jag med mediekonvergens, skiljelinjen mellan teknik och medier. Det området har utvecklats mycket inom Bonnier och det fanns ett behov att förstärka organisationen, säger Björn Jeffery.

Vad menas med framtidsmedier?

– Jag kommer att jobba med att ta fram nya affärer, inte så mycket med att göra om eller förbättra de befintliga. Begreppet medier är i konstant förändring och Bonnier konkurrerar idag med företag vi aldrig trodde att vi skulle konkurrera med och förlorar annonspengar till det, säger Björn Jeffery.

Som exempel på vilka medieslag han kommer att arbeta med nämner han e-böcker, magasin på webben, spel och sociala nätverk.

Varför lämnar du Good Old istället för att fortsätta som konsult?

– Det här är precis de frågor jag har jobbat med och som jag vill jobba med. Jag har inte sökt nytt jobb, men det här är ett roligt erbjudande. Jag har varit ganska kritisk till hur medieföretagen har jobbat hittills och nu får jag vara med och se om jag kan leverera.

Vad är du kritisk till?

– Det långsamma tempot, medieföretag i hela världen har varit defensiva i sina investeringsstrategier. Jag kommer uteslutande att jobba med möjligheter.

Hur ska du få Bonnier att tjäna pengar på framtidsmedierna?

– Den lätta frågan! Det går att tjäna pengar. Företaget 10 cent i Kina tjänar 1 miljard varje år, nästan uteslutande från konsumenter. Bara en liten del är annonsintäkter.

Björn Jeffery var med och grundade Malmöbyrån Good Old och är vd i byrån fram till den 1 oktober. I början av året flyttade han till Stockholm för att etablera Good Olds Stockholmskontor.

Nu blir han styrelseordförande i Good Old.

– Jag är kvar som ägare och kommer att vara inblandad i strategiska beslut, säger Björn Jeffery.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.