Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bite ska lyfta skamfilad Heathrow-terminal

Publicerad: 29 Januari 2009, 04:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:19

Efter mardrömsstarten våren 2008 ska british Airways tvätta Terminal 5:s skamfilade rykte med en massiv pr-kampanj.


"Kaoset fortsätter på Heathrow", "15.000 väskor fast på Heathrow" och "Fiaskostart för ny terminal". Så löd några av de många skandalrubriker som ackompanjerade lanseringen av skrytbygget Terminal 5 på Heathrow.

Det var i slutet av mars 2008 som Heathrows Terminal 5 slog upp portarna. Förväntningarna var höga på bygget, som pågått i åtta år och kostat nära 60 miljoner pund.

Men öppningen blev snart en pr-katastrof för British Airways. Bagagehanteringen havererade fullständigt och ett stort antal avgångar fick ställas in, med mängder av strandade resenärer som följd.

British Airways vd Willie Walsh var bedrövad:

- Jag är väldigt ledsen att problemen har inneburit att våra kunder inte kunnat uppleva den fulla potentialen i den här fantastiska nya byggnaden, sade Walsh i en offentlig ursäkt.

Nu drar British Airways igång en paneuropeisk pr-kampanj för att föra fram sin bild av terminalen. I Sverige har Bite Communications, som länge har jobbat med British Airways, uppdraget.

- Huvudbudskapet vi vill komma ut med är att Terminal 5 faktiskt fungerar, och att den har gjort det en ganska lång tid nu. Redan har 350.000 svenskar rest via terminalen, säger Fredrik Gustafsson, kundansvarig på Bite.

Under ett halvårs tid ska Bite genomföra en fokuserad pr-kampanj. Bland annat affärs- och resepress bearbetas för att få ut vad Terminal 5 står för.

- Det blir en traditionell pr-kampanj med olika aktiviteter. Bland annat kommer vi att försöka flyga dit tidningarna så att de själva kan få uppleva Terminal 5.

I ryggen har man statistik över punktligheten och incheckningstiderna på Terminal 5, som enligt British Airways är bättre än på Heathrows övriga terminaler.

- Det blir en ganska faktabaserad kampanj. Men vi vill även komma ut med saker ur historien om Terminal 5 som är värda att lyfta fram. Den innehåller allt från modern konst och arkitektur till shopping och spa, säger Fredrik Gustafsson.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.