Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bistrare tider tvingar Bonnier till omorganisation

Publicerad: 11 Oktober 2001, 05:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Mediekoncernen Bonnier omorganiserar efter årsskiftet sitt affärsområde Tidskrifter i tre i stället för fem delar. Syftet är att spara in på mellanchefer och orsaken är en vikande försäljning framförallt för affärstidningarna, däribland Veckans Affärer.


Efter årsskiftet delas Bonnier Tidskrifter in i tre delar Bonnier Populärpress,

Amelia förlag och Bonnier Specialtidningar. Detta efter att Privata Affärer

Förlag har omvandlats till Privata Affärer AB och Inredningsbolaget har

skrotats.

I Populärpress hamnar kvinnotidningarna, Månadsjournalen samt de egna bolagen

Privata Affärer AB och Resumé AB. Chef blir Jonas Eriksson, som också är tf vd

för Bonnier Tidskrifter medan Jonas Bonnier skriver på sin bok.

I Bonnier Specialtidningar delar mattidningarna plats med Veckans Affärer och

tidningarna som börjar med "Allt om". Chef blir även i fortsättningen Mats

Lodin. Håkan Larsson, förlagshef för Bonniers mat-titlar avancerar till

publisher inom Bonnier Specialtidingar. Amelia förlag förändras inte och Amelia

Adamo fortsätter som vd.

Jonas Eriksson hoppas spara in på mellanchefer genom den nya organisationen.

- Den gamla organisationen byggde på att vi skulle växa i små affärsområden och

då byggdes det in administrativa led. Omorganisationen ska leda till synergier

både bland administrativ personal och på marknadssidan. Men ändringen innebär

inte att vi ska minska på personalen.

Hur ska ni då minska kostnaderna?

- Vi kommer inte att nyrekrytera. Ändringen kan också innebära att vi ökar

intäkterna snarare än att vi minskar kostnaderna.

Det är framförallt affärstidningarna som går knackigt.

- Det är fullständigt uppenbart att affärstidningarna har det problematiskt.

Framförallt när det gäller annonsförsäljningen.

Var landar årets resultat för Bonnier Tidskrifter?

- Det blir absolut positivt. Men inte tillräckligt mycket.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.