Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Biojätte tar över Sandrews bioreklam

Publicerad: 22 maj 2002, 12:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

RMB Sweden som säljer reklamutrymme i Sandrews biografer har fått en ny huvudägare i form av Screen Vision, ett bolag ägt av brittiska Carlton Communication och franska Thomson Multimedia.


Screen Vision köper bionätverken Circuit A, RMB Cinema and RMB

International International i Europa för drygt 900 miljoner kronor. Genom affären skapas ett nätverk av bioreklam i 13 europeiska länder. Screen Vision finns även i USA.

- Affären gynnar annonsörerna. Bioannonsering är en lönsam och växande affär som ger oss en stadig grund för att bygga nästa generation digitala tjänster i biograferna tillsammans med annonsörerna, säger Lanny Raimondo, chef på Thomson Multimedia i en kommentar.

- Vi ser positivt på affären. Vi får två nya starka ägare med mycket mediekunskap och kunskap om och tillgång till hårdvara, säger Stefan Henriksen, vd för RMB Sweden.

Han vet ännu inte hur RMB Sweden med sina åtta anställda berörs av affären.

- Det är precis klart.

Ska ni byta namn?

- Det är mycket troligt.

Innan affären ägde RMB International ägde 50 procent av RMB Sweden. Resten ägs till lika stora delar (25 procent) av Egmont och Sandrew Metronome. RMB Sweden säljer bioreklam för ungefär 25 miljoner kronor per år.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev