Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bio och event dominerar Microsofts jättekampanj

Publicerad: 17 Oktober 2001, 12:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Microsoft ska lansera sitt nya operativsystem XP med bio, tv och event som huvudmedier. Jättekampanjen startar torsdagen 25 oktober. Globalt betalar Microsoft och partnern Intel drygt fem miljarder kronor för kampanjen.


- Det handlar om ganska många miljoner kronor även i Sverige, säger Eva Fors,

produktmarknadschef för svenska Microsoft.

Kampanjen brakar loss i tv, med reklamfilmer gemensamt producerade av

McCann-nätverket för tio länder. I Sverige rullar tv-kampanjen främst i TV4 och

TV3 och till viss del i Kanal 5. Microsoft har under två veckor köpt både

foajéer och presentatörskap på samtliga SFs filmstäder.

- Alla som går på bio kommer att möta oss i foajén. Där visar vi en demo på

produkterna och kassörerna delar ut folders till besökarna. Dessutom

presenterar vi alla filmerna.

De inledande kampanjerna följer Microsoft upp med en eventturné med 130

seminariedagar med hjälp av en lastbil med utdragbar kaross.

- Det blir en otroligt stor turné. Vi ska vara i Mora vid Vasaloppet, i Åre på

sportlovet, vara vid köpcentret på helgen och åka ut till alla större företag.

I bussen ska vi visa sex olika upplevelser kring XP, exempelvis ljud, bild och

mobilitet.

Även press och internet får en släng av Microsofts mediepengar.

- Vi annonserar i dags- och allmän affärspress, vi riktar inte in oss på

it-pressen denna gång. Webbkampanjen går på de stora allmänna platserna och ska

driva folk till vår kampanjsajt.

Målgruppen för kampanjen är bred.

- Målgruppen är "kunskapsarbetaren", alla som jobbar med pc, du och jag.

Taglinen är "Nu kan du".

- Men vi kommer inte att lägga krutet på att lära ut den. Det viktiga för oss

är att visa produkterna och leverera en upplevelse.

Hur tänkte ni kring medievalet?

- Valet baseras på målgruppen som är ofantligt bred och därför har vi valt

dessa breda medier. Vi kände att bio var ett klockrent medium där vi kunde visa

och berätta mer om produkten. Detsamma gäller eventturnén. Ett operativsystem

är ju något icke gripbart för de flesta. Vi tror att man måste uppleva det.

Byråer:

Huvudbyrå: Rönnberg Mccann

Mediebyrå: Initiative Universal

Webbyrå: O2 Media

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.