Bikinimodell ska sälja Jämtlandsvatten

2007-03-29 16:25 Lisen Forsberg  

En serie fruktigt Jämtlandsvatten på flaska lanseras snart tungt i Sverige via tv och stora utomhustavlor. More heter varumärket och målgruppen är unga och trendmedvetna kvinnor. På bilderna till pressen marknadsförs vattenserien med hjälp av en fotomodell i minimal bikini.

Bakom det nya vattnet på flaska står den brittiska affärsmannen Mahesh Bajaj, som enligt egen utsago tidigare arbetat inom musik- och filmbranschen. Företaget heter Nordic Spring Water och den primära målgruppen för produkten More är kvinnor mellan 18 och 30 år.

- Vi vill inte skrämma bort männen. Men framför allt tänker vi oss More-drickaren som ung tjej som ser våra kampanjer och tänker ´herregud, så där vill jag se ut och känna mig´, säger Mahesh Bajaj.

På pr-bilderna till pressen poserar fotomodellen Izabelle Mölleborn, som är tänkt att vara Mores ansikte utåt, framför allt utomlands. På bilderna är modellen iklädd bikini och håller en vattenflaska i handen.

- Bikinin är endast knuten till det faktum att vi lanserar oss under sommarsäsongen. Det är en sommarkoppling. Och hon har ett seriöst uttryck i ansiktet, säger Mahesh Bajaj på frågan om han tror att det kan uppfattas som provocerande att marknadsföra en produkt med hjälp av en så pass lättklädd modell.

- Det handlar inte om cola, utan det handlar om ett bra och nyttigt vatten. Bra vatten är ett seriöst budskap.

Vad är det som är seriöst med bilderna, menar du?

- Uttrycket i hennes ansikte. Det här är inte avsett som sexiga bilder. Det är mer av somriga modefoton och de ska väcka nyfikenheten om produkten, säger Mahesh Bajaj.

Är detta ett medvetet försök att skapa debatt och kontrovers i medierna för att få uppmärksamhet till produkten?

- Nej, inte alls. Och det här är pr-bilder, inte reklambilder. Men jag är inte svensk. Jag läser inte svenska och följer inte svenska medier. Men visst har jag tänkt på det här.

Vattnet tas från en källa i de jämtländska fjällen och kampanjen tar fasta på produktens nyttighet och coolhetsfaktor, säger Mahesh Bajaj.

Nyttigheten består i att ingen socker har tillsatts vattnet utan bara ren fruksaft. Coolheten ska lyftas fram bland annat genom en transparent etikett som får en speciellt lyster när den får ljus på sig.

Kampanjen, som pågår från slutet av maj och förmodligen in i augusti kommer att kosta mellan 2,2 och 3,5 miljoner kronor, beroende på hur responsen hos svenskarna blir, säger Mahesh Bajaj. More-vattnet, som finns i fyra fruksmaker, lanseras i tv, i trettiotalet magasin, utomhus och på nätet.

Utomhus ska 700 kvadratmeter stora reklamdukar spännas upp på Stureplan och vid Hötorget i Stockholm, samt på ytterligare två ställen i Malmö och två i Göteborg. Tv-reklam köps i TV4, Kanal5 och MTV. Slogan, enligt Mashesh Bajaj, är "More than just water". Vattenserien ska även visas upp på ett flertal event, bland annat under tennisveckan i Båstad.

Flera tidningar har också visat intresse för att använda vattenserien i samband med egna evenamang. Bland tidningarna finns Hennes, King, Vagabond och Nöjesguiden.

Härnäst under året ska lanseringar ske i Danmark och Norge. Nästa år hoppas Mahesh Bajaj kunna lansera More i Tyskland, Japan och Storbritannien.

- Vi marknadsför det här vattnet med en speciell målgrupp. Det skiljer sig från hur man har marknadsfört vatten tidigare i Sverige. Vårt sätt att arbeta påminner mer om hur man marknadsför ett nytt klädmärke eller en ny biofilm.

Pr-byrå är Hill & Knowlton. Tre byråer deltar för närvarande i pitch om reklamuppdraget.

Lisen Forsberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt