Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Berghselever gör webbreklam åt Bukowskis

Publicerad: 21 April 2008, 10:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

I morgon startar Bukowskis Moderna vårauktion och auktionsverket har tagit Berghs-elever till hjälp i marknadsföringen. För första gången presenteras delar av utbudet bara på nätet. <b>Se webbfilmen på Dagens Media.</b>


Det är Bukowskis försäljning av Lars O Ericssons och Karina Ericsson Wärns samling av nutida konst som fått marknadsföringshjälp av avgångsstudenterna David Falk och Camilla Ödmo.

- Vi ville använda oss av ett nytt grepp eftersom samlingen innehåller ganska många objekt i en lägre prisklass än vi brukar ha. Det är också första gången vi visar video- och ljudkonst så vi fick idén att nå en ny, yngre publik, säger Lena Nytén, intendent för samtida konst på Bukowskis.

I samlingen finns flera små verk och av kända konstnärer och utropspriserna varierar från omkring 200 kronor till 6.000 kronor. David Falk och Camilla Ödmo har gjort en film som presenterar delar av samlingen. Den ligger på Bukowskis hemsida och Youtube inför och under auktionen och det går också att lyssna på verken på sajten.

- Vi har utvecklat vår hemsida i och med den här samlingen eftersom det är lättare att presentera video- och ljudkonst där än i en tryckt katalog, säger Lena Nytén.

Varför kontaktade ni Berghs?

- En som jobbar på konstavdelningen känner David Falk och han blev tänd på idén och gillade verken.

Har Berghs-eleverna fått betalt?

- Jag vet inte, det är inte jag som håller i det, men jag vet att vi har betalat omkostnaderna för videon.

Även Jesper Lindström och Viktor Tegreus har arbetat med videoproduktionen.

Se filmen på Dagens Media.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.