Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Berghs startar utbildning för reklamfotografer

Publicerad: 13 November 2008, 05:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Reklamskolan Berghs lanserar en utbildning för reklamfotografi. "Vi lär fotograferna kommunicera andras budskap, inte det man själv vill framföra", säger Berghs vd Pär Lager.


Berghs School of Communication ingår i norska koncernen Anthon B Nilsen, som omsätter 700 miljoner kronor och omfattar en rad universitet, högskolor och diplomutbildningar.

- Nu ska koncernen börja samarbeta mer och se vilka koncept vi kan ta över gränserna, säger Berghs vd Pär Lager.

Efter resor till grannlandet fastnade han för Bilder Nordic School of Photography, en skola som utbildar fotografer inom reklam och mode.

- Det är en kommunikationsutbildning med kameran som utgångspunkt. Kreativitet ska vara ett medel för att nå någonstans, inte ett mål. Vi lär fotograferna kommunicera andras budskap, inte det man själv vill framföra, säger Pär Lager.

Bilder Nordic School of Photography startades, enligt Pär Lager, efter att folk inom den norska reklam- och modevärlden klagat på att de saknade fotografer som samtidigt är kommunikatörer.

Utbildningen drar igång i februari i Sverige. 20 studenter ska plugga två dagar i veckan i ett år.

Hur är kvaliteten inom svenskt reklamfoto idag?

- Den är väldigt hög. Sverige har ett gott renommé inom foto, både inom reklam, mode, konst och reportage. Vi letar efter fototalanger som kommer att få en rejäl utbildning i hur man jobbar som kommersiell fotograf.

Den 29 november håller Berghs ett seminarium med den brittiska fotografen Ashley Cameron. Då kickar man också igång marknadsföringskampanjen.

- Vi har en ganska tajt marknadsperiod men samtidigt ett illa dolt självförtroende. Vi samarbetar med fotosajter och tidningar. Men vi har fått bra respons från Fotografernas förbund och andra organisationer och vi vill inte ha en backlash, med en massa ansökningar och bara 20 platser.

Utbildningen leds bland annat av Pål Pettersson, designansvarig på Berghs och Inge Helland.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.