Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Nyheter

Berghs låter barnen bli reklamare

Berghsstudenter tog hjälp av barn för att marknadsföra årets slututställning på temat “Great Minds Don’t Think Alike”.


Publicerad 2012-05-24 08:13
Uppdaterad 2015-12-06 14:21

Ämnen i artikeln:

Berghs

Dela artikeln:

Det var under förra veckan som Berghs Studentbyrå lade upp en annons på Blocket där 49 950 kronor utlovades till den som kom på en bra idé för att marknadsföra årets slututställning.

Över 70 bidrag kom in, men det som valdes ut var en idé som gick ut på att låta en grupp barn tolka några av slututställningens briefer, under ledning av barnprogramledaren Nassim al-Fakir.

– Det var en himla bra idé, då barn är väldigt objektiva och ofärgade. Vissa förslag som kom fram under gårdagens workshop var riktigt intressanta, säger Charlotte Henriksson, pressansvarig för projektet.

En kreativ workshop ägde rum på skolan igår, där barnen tillsammans med Nassim al-Fakir kom med sina perspektiv på studenternas lösningar.

De flesta av de nio barnen som deltog saknade helt anknytning till kommunikationsbranschen, något som går i linje med den målgrupp Berghs vill nå ut till.

– Tanken med hela marknadsföringen är att nå oväntade studenter. De som står helt utanför branschen, säger Charlotte Henriksson.

Barnens lösningar finns utställda i rummet, som kommer att stå kvar under utställningen. Tanken är att de yngre besökarna ska kunna utforska sin kreativitet i rummet under slututställningen i helgen.

De som stod bakom det vinnande bidraget var före-detta studenter på diplomutbildningen i grafisk design på Berghs.

Exempel på barnens tolkningar

Jägareförbundets förenklade Brief, "hur får man ut fler unga människor i skogen".

Så tolkade barnen "Plantera ett godisträd som har en hemlig dörr".

Löfbergs Lilas förenklade Brief, "hur får man fler vuxna att dricka kaffe".

Så tolkade barnen "Lägga i en kolbit så att kaffet håller sig varmt. Eftersom att vuxna gillar varmt kaffe".

Matilda Niang

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.