Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Beckers kampanjar med målarskola

Publicerad: 12 Maj 2008, 12:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Färgtillverkaren Beckers väljer webben i vårkampanjen för utomhusfärg. Foreign står bakom kampanjsajten Målarskolan, som tipsar hemmafixarna om rätt produkter och ger goda råd.


- Branschen är ganska traditionell i sitt sätt att välja medier, så det här är första gången som vi satsar renodlat på webben i en kampanj. Folk söker ofta information på nätet för stora projekt, så vi tänkte att det även borde gälla för vår bransch, säger Karolina Östlind, ansvarig för konsumentkommunikation på Beckers.

Målarskolan riktar in sig på utomhusfärger och är en av Beckers största kampanjer i år.

- Det finns en djungel av produkter och vi vill på ett enkelt sätt ge tips och råd om hur man gör och vilka produkter ur vårt sortiment som man kan använda. Våra produkter säljs bland annat på stormarknader och där är inte alltid kunskapen så stor hos helgpersonalen, säger Karolina Östlind.

På sajten kan bland annat användarna göra ett test för att se när de borde måla om huset.

- Vi vill framför allt inspirera och få kunderna att känna att det är lätt att göra förändringar, säger Frida Askelöf, projektledare på Foreign.

Kampanjsajten kom upp i dag på Beckers sajt och den marknadsförs med banners på bland annat Aftonbladet, Blocket, Hemnet, MSN och Vi i villa. Den kommer också att stöttas med butiksmaterial och en mindre printkampanj i sommar.

- Vi vill främst nå manliga hemmafixare som äger villa eller fritidshus. Därför kompletterar vi bland annat med Expressens EM-bilaga. Men vi vill självklart också nå kvinnorna eftersom de ofta är initiativtagare till hemmaprojekt, säger Karolina Östlind.

Kampanjen sträcker sig till mitten av augusti, men Målarskolan ska ligga kvar på Beckers sajt även efteråt. Åkestam Holst är reklambyrå, Foreign står bakom webben, och Maxus är mediebyrå.

Arbetsgruppen på Foreign:Frida Askelöf, kundansvarig; Daniel Sigvardsson, ad; Ya-sin Chahim, copy; John Mattsson, ad ass; Fredrik Swerin, 3D; Michael Lindskog, produktionsledare, Marcus Arnström, flash.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.