Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bauhaus gör mest och bäst reklam

Publicerad: 27 Januari 2009, 11:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Bauhaus är Stockholms populäraste byggvaruhus, enligt en undersökning från analysföretaget, ISI Wissing. Stockholmarna tycker också att företaget gör branschens bästa reklam.


Undersökningen Storstockholm Idag, visar att 56 procent av stockholmarna tycker att Bauhaus är bra eller mycket bra. Fredells kniper andraplatsen (55 procent) före Hornbach (41 procent). De närmsta konkurrenterna har dock en större andel ogillande konsumenter. 6 respektive 5 procent för Fredells och Hornbach, mot 2 procent för Bauhaus.

- Vi har varit långsiktiga och har haft en share of voice som legat högre än våra konkurrenter. Det har gett resultat, säger Eric Lundberg, marknadschef på Bauhaus.

Mest nöjd är han över att Bauhaus uppfattas som det mest prisvärda byggvaruhuset. I undersökningens värderingsindex når Bauhaus ett index på 63 i kategorin prisvärd, jämfört med index 61 för tvåan ByggMax och index 52 före trean K-Rauta.

- Vi har gjort en medveten satsning att flytta fram vår prisposition. Att vi har fått genomslag för det är förstås extra kul.

I kategorin reklam/marknadsföring, når Bauhaus ett index på 41 mot 31 för tvåan Byggmax. Eric Lundberg säger att resultaten ifrån Stockholm går igen i hela landet.

- Vi gör kontinuerligt egna undersökningar så de här resultaten var ingen överraskning för oss. Vi tar hela tiden marknadsandelar och skruvar upp marknadsföringen ytterligare under 2009.

Har folk råd att fixa hemma nu när det vänder mot sämre tider?

- De renoverar kanske inte badrummet för 100.000 kronor men vi ser en ökad efterfrågan på inredningsartiklar som färg och tapeter. Så länge vi tar marknadsandelar finns ingen anledning att bromsa.

Bauhaus investerade 103 miljoner kronor brutto i medier under 2008, enligt Sifo reklammätningar.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.