Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bates Red Cells tvärtompitch

Publicerad: 11 maj 2009, 14:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Hela Skånes reklamtävling öppnade möjligheten för Helsingborgsbyrån Bates Red Cell att göra tvärtom.


Då de befintliga kunderna stryper reklaminvesteringarna blir new bizz-arbete allt viktigare för byråernas affärer. Den ekonomiska krisen gör nu att vissa tar till annorlunda metoder för att hitta nya kunder.

Förra veckan lade Intellecta Infolog ut en reklamkampanj till försäljning på Tradera och Ebay, med utgångspriset 995 kronor.

Nu tar Bates Red Cell till greppet "reversed pitch". Bakgrunden är en tävling som genomförs av annonspaketet Hela Skåne, där annonsörer och byråer kan vinna utrymme i paketets tidningar värt en halv miljon kronor.

- En av våra copys kom på att vi kunde göra en tävling i tävlingen och samtidigt kunna vara aktiva ut mot marknaden. Vi kontaktade Hela Skåne och de tyckte det var kul. Vi köpte en liten annons i Sydsvenskan och SSkånska Dagbladet och har mejlat ut till 140 företag i Skåne, säger byråchefen Mikael Ståhl.

Bates Red Cell uppmanar nu annonsörer att pitcha på reklambyrån istället för tvärtom. Företag som inte tidigare har en relation med byrån kan ansöka om att få bli Bates partner i tävlingen.

- Vi är beredda att arbeta fram ett bidrag och om det vinner får annonsören allt utrymme, säger Mikael Ståhl.

Hur går det för Bates Red Cell annars?

- Det är tuffa tider, det är inget snack om det. New bizz är ett stort fokus när de befintliga uppdragen drar ned aktivitetsnivån. Det är väl också en anledning till att sådant här växer fram, tävlingen ger oss en tillfällighet att möta potentiella uppdragsgivare som man inte tidigare haft någon relation till.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.