Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bästa skriken i Grönankampanj

Publicerad: 4 maj 2009, 08:56
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Skrik och mänskliga reaktioner är årets kampanjtema för Gröna Lund. Reklambyrån Pool står bakom både reklamkoncept och namnet på nöjesfältets nya attraktion "Insane". <b>Se skrikfilmerna på Dagensmedia.se.</b>


Gröna Lund mjukstartade i februari med en kampanjsajt där alla uppmanades att spela in sitt bästa åk-skrik i en tävling. Besökarna skulle låta som de trodde att de skulle göra under en åktur i "Insane".

- Vår främsta målgrupp är ungdomar och de är ganska svårflirtade när det gäller reklam. Därför ville vi få med ungdomarna i den här kampanjen och göra reklamen med hjälp av dem, säger Jenny Åberg Hüttner, cd och copy på Pool.

Kampanjsajten Goinsane.nu hade en omröstningsfunktion som har hjälpt till att sprida snacket bland ungdomar. Hittills har den haft 58.000 unika besökare.

- Gröna Lund är bra på pr, men vår målgrupp läser inte DN och Svenskan. Därför behövde vi komma igång extra tidigt för att hinna berätta att Insane finns och etablera kampanjen.

Gröna Lund och Pool har korat tio vinnare och i huvudkampanjens reklamfilmer får vi se vinnarna skrika loss under en premiärtur i "Insane".

- Eftersom upplevelsen och reaktionerna är så häftiga i sig så behöver vi inte göra så mycket reklam av det utan utgår bara från skrikfilmerna. Vi vill ha en dokumentär känsla, säger Jenny Åberg Hüttner.

Kampanjen går utomhus och i dags- och kvällspress i Stockholm. Rklamfilmerna går i TV3, Kanal 5 och MTV. Vi får också höra radioreklam-skrik i SBS kanaler.

Nytt för i år är ett större fokus på tidningsannonser som beskriver Gröna Lunds utbud. Nöjesparkens aktivitetsprogram kommer att annonseras varje vecka hela säsongen. Syftet är att locka besökare, trots den tuffa konjunkturen.

- Vi vill visa att Gröna Lund har något för alla, från femkamp för jobb- och kompisgäng till barnaktiviteter och konserter, säger Jenny Åberg Hüttner.

Även printannonserna handlar om skrik. De har ett seriemanér och beskriver situationer som passar de olika målgrupperna.

Arbetsgrupp PoolLisen Stålberg-Olmert, projektledare; Jenny Åberg Hüttner, cd och copy; Karl Andersson och PJ Lindqvist, ad; Ylva Petersdotter, originalare; Lina Johansson, flash; Robert Lord, Anders Nilsson och Sten Kaiser, programmare; Caroline Staedler, produktionsledare.

Mediebyrå: VizeumRadioproduktionsbolag: Flickorna LarssonFilmproduktionsbolag: ShootSerieillustratör: Jonas Rathsman

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.