Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Barncancerfonden kör jippo i Second Life för 100 personer

Publicerad: 12 April 2007, 08:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Barncancerfonden ska köra en insamlingsgala i den svenska delen av den digitala världen Second Life, Second Sweden. Men fonden räknar med att endast 100 personer kan se galan live.


Johan Björkman på företagssamarbeten inom Barncancerfonden säger att det var Second Sweden som initierade samarbetet.

- Second Life existerar egentligen inte som medieval för vår del, men vi har förstått att det är spännande och nytt. Second Sweden har försäkrat oss om att de etiska normer som vi har ska vara uppfyllda, säger Johan Björkman.

De etiska normerna ställer bland annat krav på att det inte får förekomma barnarbete, pornografi eller spritreklam.

- Vi vet att det förekommer i vissa delar av Second Life, men det gör det i den riktiga världen också.

Barncancerfonden räknar med att ungefär 100 personer kan se galan live. Men den ska även sändas via olika klubbar och på Barncancerfondens sajt.

Är inte det här bara ett sätt att föra ut Barncancerfonden?

- Det är det också. Men det är även ett test från vår sida så att vi kan utvärdera tekniken och mediet. Det är många stora företag inne i Second Life och provar vad det kan ge. Det kostar oss heller inget. Förhoppningsvis kommer det ut något gott, både i form av kunskap och publicitet.

Kommer det att ge några pengar?

- Nej, vi räknar med ungefär 15.000 kronor. Vi kommer att ha insamlingsbössor ute och en egen avatar som presenterar Barncancerfonden och vårt arbete. Men det är inte det som är huvuvdsyftet, utan det är intressant att se om Second Life fungerar som insamlingsmedium.

Borde inte Barncancerfonden ägna sig åt insamlingar som faktiskt ger pengar?

- Vi ägnar oss åt sådant som ger pengar också. Men vi måste hela tiden ligga i framkant och testa nya medier, annars riskerar vi att bli frånsprungna. Vi har till exempel legat långt framme med aktieutdelningar som flera andra har hängt på, men som inte givit så mycket pengar. Det tar tid innan nya insamlingsmetoder sätter sig, men då har vi den kunskapen. Tv-galorna var också en chansning första gångerna.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.