Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Barer tas över med servetter

Publicerad: 21 April 2008, 04:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Nystartade Concept Branding vill få svenskarna att torka munnen med högupplösta reklamservetter. I USA har Absolut Vodka och American Express redan testat mediet.


I Sveriges sågs servetterna från Concept Branding för första gången under årets upplaga av Guldägget.

- Det var startskottet, nu ska vi jobba stenhårt på att leta annonsörer inför hösten, säger Peter Åslund, vd på Concept Branding som tagit hit tekniken från USA.

Eftersom att pappret i servetterna är mycket tunt krävs speciell tryckteknik, som enligt Peter Åslund enbart finns på ett tryckeri i USA. Här har servetterna funnits i drygt ett år. De stora annonsörerna finns bland sprittillverkarna, men även tv-kanaler och American Express har testat servetterna.

- I USA köpslår märken om att få ta över en bar. Sitter du i en bar och får varje drink på en servett får du väldigt stor uppmärksamhet.

Men är en servett som man torkar sig med runt munnen ett ställe där man vill exponera sitt varumärke?

- Alla servetter används inte till det. Men till exempel på barer blir reklam på toaletten allt vanligare och är mycket eftertraktat trots att toaletter inte är de finaste sammanhangen.

Servetterna kostar mellan 30 och 90 öre beroende på hur många som tillverkas. Minimum att beställa är 65.000 stycken. Förutom barer och restauranger ser Peter Åslund flygindustrin som en intressant marknad.

- Flygplan är en mycket ostörd miljö där servetterna är naturliga att se och använda. Målgruppen är också mycket intressant för reklamköparna.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.