Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Baren i TV3 drog unga män till internet

Publicerad: 26 April 2000, 04:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:30

Trots en låg tittarsiffra på premiären för dokusåpan Baren, säger sig TV3 vara nöjda. Motviering: programmet träffade rätt i den målgrupp som förväntas besöka Baren på MTGs portal Everyday.


Under den första kvarten hade Baren 225.000 tittare, enligt tvbranschens

mätbolag MMS. Inte särskilt imponerande siffror jämfört med program som Silikon

som under våren lockade i snitt 322.000 tittare och Cityakuten som i snitt har

haft 471.000 tittare.

Petter Nylander, vd för TV3, säger sig ändå vara nöjd. Anledningen är att

programmet fick en hög rating (procentandel i målgruppen) bland män 15-34

(satellituniversum).

- Programmet ska leva i symbios med Baren på nätet (Everyday.com). Därför ville

vi bygga räckvidd bland unga män. Där fick vi en fantastisk träff.

Baren sänds klockan 19.30 under vardagarna och senare på helgerna. Det går

också att följa Baren dygnet runt på MTG-portalen Everyday.com. Petter Nylander

berättar att trycket blev så stort på portalen när Baren sändes i tv, att

servrarna klappade ihop. Hur höga besöksiffrorna blev kan han däremot inte

berätta.

- Den preliminära siffran ser hög ut.

Trots att Baren tycks vara ett mycket viktigt för TV3 har marknadsföringen av

programmet som ska sändas i 60 avsnitt varit tam. Varför?

- Det är ett viktigt program, som vi också marknadsför. Under helgen har vi

tryckt på en del i kanalen (TV3) och kvällspressen. Vi ska marknadsföra Baren

hårt under Hockey-VM som startar till helgen och därefter sköter vi

marknadsföringen löpande.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.