Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 26 April 2000, 04:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:30
Trots en låg tittarsiffra på premiären för dokusåpan Baren, säger sig TV3 vara nöjda. Motviering: programmet träffade rätt i den målgrupp som förväntas besöka Baren på MTGs portal Everyday.
Under den första kvarten hade Baren 225.000 tittare, enligt tvbranschens
mätbolag MMS. Inte särskilt imponerande siffror jämfört med program som Silikon
som under våren lockade i snitt 322.000 tittare och Cityakuten som i snitt har
haft 471.000 tittare.
Petter Nylander, vd för TV3, säger sig ändå vara nöjd. Anledningen är att
programmet fick en hög rating (procentandel i målgruppen) bland män 15-34
(satellituniversum).
- Programmet ska leva i symbios med Baren på nätet (Everyday.com). Därför ville
vi bygga räckvidd bland unga män. Där fick vi en fantastisk träff.
Baren sänds klockan 19.30 under vardagarna och senare på helgerna. Det går
också att följa Baren dygnet runt på MTG-portalen Everyday.com. Petter Nylander
berättar att trycket blev så stort på portalen när Baren sändes i tv, att
servrarna klappade ihop. Hur höga besöksiffrorna blev kan han däremot inte
berätta.
- Den preliminära siffran ser hög ut.
Trots att Baren tycks vara ett mycket viktigt för TV3 har marknadsföringen av
programmet som ska sändas i 60 avsnitt varit tam. Varför?
- Det är ett viktigt program, som vi också marknadsför. Under helgen har vi
tryckt på en del i kanalen (TV3) och kvällspressen. Vi ska marknadsföra Baren
hårt under Hockey-VM som startar till helgen och därefter sköter vi
marknadsföringen löpande.
Rolf van den Brink