Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Banco sprider ut 10.000 kronor på stan

Publicerad: 10 April 2008, 09:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Annika Toll, tidigare seniorkonsult och kundansvarig på Storåkers McCann klev i augusti på som marknadschef för Banco. Nu rullar hon ut sin första kampanj skapad av hennes handplockade "dream-team".


Annika Toll valde att lämna byråvärlden för kundsidan, och Banco fonder. De senaste åren har Banco inte gjort någon varumärkesbyggande reklam alls.

- Det var därför jag tyckte att Banco var så spännande. De värderingar som Banco står för är, förutom att jag delar dem personlingen, väldigt väl lämpade för att bygga kommunikation kring, säger Annika Toll, marknadschef på Banco.

Kampanjen, som rullar ut i morgon, har målet att öka kännedomen om Banco och vad företaget står för. När den nya kommunikationen skulle mejslas fram valde Annika Toll ett annorlunda arbetssätt. Istället för att jobba med en reklambyrå satte hon ihop sitt eget "dream-team" på frilansbasis.

- Jag har plockat människor som jag vet vad de går för från olika håll. Det är ett spännande sätt att jobba på.

Frilansteamet består av tre personer, alla med bakgrund på framstående byråer: Justine Lagache, närmast AD på Storåkers McCann, Maria Fredriksson, tidigare copy på Åkestam & Holst och före detta Tempel vdn Johan Larsson.

Pengar är makt, är budskapet som genomsyrar kampanjen som går upp i morgon.

- Det är ett uttryck som sticker ut, och har en negativ laddning. Vi vill ladda begreppet positivt genom att göra det till folkets makt. Att man kan påverka företagen genom var man placerar sina pengar.

Kampanjen drar i gång i morgon med ett event där 100 plånböcker innehållande 100 kronor placeras på olika ställen i Stockholm. Budskapet inuti är att pengar är makt och att man ska köpa det man tror på med en hänvisning till kampanjsajten.

Kampanjen riktar sig främst till kvinnor och män i yngre medelåldern, med särskilt fokus på föräldrar, som insett vikten av att ta ansvar och vill påverka i samhället.

Huvudmedium för kampanjen är internet och mediebyrå är Bizkit/Wisely.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.