Bamse förlorar tvist mot bar

Trots Bamseförlagets protester får barkedja grönt ljus till att sälja spritshotten "Dunderhonung".

Flera aktörer har genom åren velat dra nytta av den starka björnen Bamses kända "dunderhonung", vilket har lett till flera varumärkestvister. 

Barkedjan Shotluckan är den senaste aktören att vilja använda sig av namnet "dunderhonung" på en spritshot. 

– Bamseförlaget invände mot detta med hjälp av oss, och det ligger just nu som ett aktuellt ärende hos Patent- och registreringsverket, sade Bamseförlagets varumärkesjurist Lars Thyresson, till Dagens Media i slutet av september. 

Nu står det klart att Bamse förlorar varumärkestvisten. Patent- och registreringsverket anser inte att "dunderhonung" är ett tillräckligt välkänt varumärke. 

Shotluckan har i tvisten påtalat att varumärket i detta fall inte vänder sig till barn och att det därför inte finns någon risk för förväxling. 

Att barkedjan vill använda sig av varumärket "dunderhonung" för att marknadsföra sprit är dock något som Bamseförlaget tycker är särskilt problematiskt. 

– Eftersom Bamse och hans värld riktar sig mot barn tycker Bamseförlaget att det är särskilt vilseledande och fel att namnet "Dunderhonung"används på sprit, sade Lars Thyresson, i september. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-07 08.31Uppdaterad 2018-11-07 08.31

Ämnen i artikeln: