Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

B9 siktar på 100 miljoner

Publicerad: 20 Januari 2009, 04:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Från och med januari finns byrånätverket B9 i Sverige, Finland och Ryssland. Målet för i år är att nå en omsättning på 150 miljoner kronor och en byråintäkt på 100 miljoner kronor.


Redan till sommaren ska de tre kontoren ha utökats med närvaro i Moskva, och i slutet av 2009 med kontor i Estland, Lettland, Litauen, Polen, Danmark och Norge. Namnet B9 kan antingen läsas som Be Nine eller Baltic Nine och refererar därmed till länderna kring Östersjön, ett område med cirka 60-80 miljoner konsumenter. Enligt J-P Rautamaa, ordförande i Bp Group, säger 120 av 500 största företagen i Sverige och 140 av de största i Finland att Baltikum är deras hemmamarknad, samtidigt som andra byrånätverk inte väljer att satsa på området.

Varför satsar inte andra nätverk på Baltikum?

- Idén är så pass bra och enkel att det är nog ingen som har tänkt på den, oftast är ju bra idéer enkla. Sedan tror jag att det är många som har sneglat på idén, men de har inte haft resurser att genomföra den, säger Jari Dujsel, vd och kundansvarig på B9 Stockholm.

Mats Utberg, Jari Dujsel, Heikki Veijola, vd Adsek B9 Helsingfors, Kai Hahl, J-P Rautamaa och Mirjami Mäkinen vd Salomaa Group. B9 öppnade sitt första kontor i Stockholm redan 2007. Grundare är av gruppen är J-P Rautamaa, ordförande i finska Reklamförbundet och tidigare vd för Publicis Helsinki och Jari Dujsel, vd för B9 Stockholm. En av Nordens största marknadskommunikationskoncerner, Salomaa, som bland annat äger finska Grey, är också delägare i gruppen. Hur stora ägarandelarna är vill inte nätverket avslöja.

Kunder i nätverket är bland annat Skoda, K-rauta, Vaasan & Vaasan, Tele Finland samt Fisherman´s Friend. Jari Dujsel påpekar vikten av att verkligen arbeta som team, trots att byråerna befinner sig i olika länder. Exempelvis kommer B9 Stockholm att vara nätverkets kreativa centrum och kompetens från de andra byråerna ska tas tillvara på liknande sätt för att kunna användas av hela nätverket.

- De stora internationella byrånätverken säger att de jobbar ihop men i praktiken gör de inte det. De som jobbar på en stor byrå i Stockholm känner inte igen sina arbetskamrater i Helsingfors, än mindre i St Petersburg. Så teamarbetet som vi håller på att bygga upp är en stor skillnad mot hur andra byrånätverk hanterar kunder, säger Jari Dujsel.

Efter att nyligen ha köpt minoritetsandelar i Promaco i St Petersburg och Adsek i Helsingfors och Tampere har nätverket nu 90 anställda totalt. Lokalt ägs Promaco B9 av bland andra Kai Hahl och Martti Hahl, som också är delägare i B9 Group, Adsek B9 av bland annat Heikki Veijola och B9 Stockholm av bland andra Mats Utberg, som också är cd för gruppen.

I fortsättningen kommer inte B9 att starta nya byråer, utan siktar på att köpa minoritetsandelar i existerande byråer som då också får ett lokalt ägande.

I Ryssland har lågkonjunkturen slagit ännu hårdare än i Sverige och Finland. I Ryssland kan medieinvesteringarna gå ner med hela 15-20 procent i år, berättar Kai Hahl, operativ chef för Promaco B9.

- Krisen har tagit hårt. En bilförsäljare som tidigare sålde 100 bilar i månaden säljer nu en bil. I vår bransch är det många byråer som har stängt helt eller sparkat halva personalstyrkan, säger han.

Trots det är man positiva till att dra igång ett nätverk i lågkonjunkturen.

- Det är en bra tid för företag att investera i Ryssland nu eftersom valutan är billig, den ligger på samma nivå som 1998. Dessutom sjunker annonspriserna med så mycket som 50 procent, säger J-P Rautamaa.

- Nu är det också som billigast att köpa byråer. I Moskva har byråpriserna halverats jämfört med ett år sedan.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.