Nyheter
Axe Messenger-spel har spelats 500.000 gånger
Publicerad: 3 september 2008, 13:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
Som första svenska annonsör har Axe marknadsfört sig via ett spel direkt i Windows Live Messenger. Sedan slutet av juni har spelet, där Deasign står för både idé och produktion, spelats över 542.000 gånger av fler än 244.000 besökare.
Spelet Axe Wheel of Temptation är en digital variant av Snurra flaskan. Spelet går ut på att man bjuder in en chatkompis och snurrar en Axeflaska. Flaskan stannar på någon av kategorierna konsekvens, personligt, pinsamt, pest eller kolera, samt sex. Därefter slumpas en fråga fram och de spelande svarar direkt i chatten.
- Vi har tagit del av flera målgruppsundersökningar om tonåringar och de har alla pekat på att ungdomar hatar reklam, men att reklam för dem är traditionell reklam. Gör man något annat så betraktar de det inte som reklam, säger Anna Gullstrand, kundansvarig på Deasign.
Spelet ska ligga uppe i cirka en månad till. Enligt Anna Gullstrand har varje besökare i snitt varit inne i spelet två gånger och dessutom lagt fem minuter på det.
- Vi hade inte förväntat oss att det skulle gå så här bra. Nu vet vi att det här fungerar bra och att vi inte behöver transportera människor till kampanjsajten. Det gör mycket för ett varumärke att bli vald på det här sättet, vi har ju inte tvingat på ungdomarna spelet.
För att locka till spelet annonserade Axe med hjälp av banners, men Anna Gullstrand säger att större delen av spelarna har hittat till spelet via Messenger.