Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Avveckling och hårdare krav ska göra Spray-medier lönsamma

Publicerad: 24 Juli 2000, 05:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:29

Spray har lagt en ny strategi för sina mediebolag. Strategin innebär att flera smala medier avvecklas och att Spray-portalen breddas. Samtidigt ökar kraven på Spray-cheferna att få sina medier lönsamma.


- Vi gör en omläggning av strategin där vi tydligt och klart fokuserar på

interaktiva medier. Det innebär att många av våra tryckta tidningar,

framförallt de som är lite smalare, ska avvecklas, säger Casten Almqvist,

ansvarig för Sprays mediesatsningar.

Medierna som ska avvecklas är:

* Funsport med sajterna och papperstidningarna Skateboard, Snowboard,

Mountainbike, Edge och Snö.

* Spelsajten/tidningen Missil.

* Stockholmsguiden Rival.

- Vi för förhandlingar med flera intressenter och räknar med att sälja medierna

inom två veckor. Att vi avvecklar medierna innebär inte att de får underbetyg.

De passar helt enkelt inte in, säger Casten Almqvist.

Den andra viktiga delen i Casten Almqvists nya mediestrategi är att bredda

portalen Spray.

- Vi ska genomföra reptricket att omvandla verksamheter som uppskattas av en

smal målgrupp till att bli breda, utan att tappa i trovärdighet.

De här medierna behåller Spray:

* Nettavisen. Internationell lansering av den norska internetdagstidningen

Nettavisen. Först ut blir Tyskland. Det blir dock ingen lansering i Sverige

eftersom svenska nyhetstjänster, främst Aftonbladet, bedöms som allt för

etablerade.

* Föräldranätet, Bilnytt, Spraydio, Sylvester med dess nystartade systersajt

Syliva.

* Darling och Vision och då även papperstidningarna som bedöms komplettera

sajterna bra.

Som före detta chef för TV3 ligger rörlig bild Casten Almqvist varmt om

hjärtat. TV för Sprays del innebär interaktiv tv i form av rörlig bild på

internet. Ett exempel inom Spray-koncernen är Visionair som sänds från Visions

sajt. För de medier som Spray behåller ska de första försöken med interaktiv tv

ske i år.

Medierna som Spray behåller får räkna med tuffare krav på att tjäna pengar.

- Efter fem år oavbruten tillväxt ställer vi betydligt hårdare krav när det

gäller resultat.

Hur ska medierna förbättra sina resultat, är det tänkt?

- Framförallt ska de fokusera hårt på annonsförsäljning. Där finns en enorm

potential. Och de olika mediebolagens chefer får ett större ansvar för

ekonomin. De ska ha ett lika stort kommersiellt som redaktionellt ansvar.

Spray söker också nya intäktmöjligheter för sina medier.

- Vi söker nya modeller för att sälja innehåll. Behovet av innehåll finns hos

många aktörer, allt från butiker till banker.

Rolf van den Brink


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.