Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Avmattning på internet

Publicerad: 15 Februari 2001, 14:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Tillväxten för reklamförsäljning på internet avmattades under förra årets sista kvartal. Jämfört med tredje kvartalet minskade försäljningen med 74 miljoner kronor de sista tre månaderna under 2000. Det visar IRMs rapport över förra årets reklammarknad.


Försäljningen av reklam på internet stannade på 276 miljoner kronor under sista

kvartalet förra året. Jämfört med tredje kvartalet är det en nedgång med 21

procent. Därmed har den starka tillväxten på internet börjat avmattas.

I en jämförelse med sista 1999 står sig dock internet fortfarande bra. På

helårsbasis växte internet förra året med drygt 108 procent. Sett till sista

kvartalet blir siffran lägre, drygt 52 procent.

I Institutet för Reklam- och Mediestatistiks (IRM) sammanställning har även

tillväxten för gratistidningar, tv, utomhus och texttv varit stark, mätt på

helår. Av dessa steg gratistidningar mest. Gruppen ökade med 19 procent från

833 till 910 miljoner kronor. Tv, utomhus och texttv steg med mellan 14 och 15

procent.

Under sista kvartalet var vinnarna (internet borträknat) bio, adresserad

direktreklam och, återigen, gratistidningar. Bäst gick direktreklamen med en

ökning på knappt 17 procent från 448 till 522 miljoner kronor. Bio och

gratistidningar ökade med knappt 14 respektive 16 procent.

Bland de traditionella medierna stannade försäljningen förra året på 17,2

miljarder kronor, vilket är en ökning jämfört med 1999 med knappt 10 procent.

Adam Engström

Här är försäljningssiffrorna för 2000 i miljoner kronor jämfört med 1999 (inom

parentes procentuell utveckling):

Storstadspress: 4 233 (+8,8)

Landsortspress: 4 380 (+6,1)

Kvällspress: 719 (+6,4)

Populärpress: 636 (+4,4)

Fackpress: 1 749 (+9,6)

Tv: 3 952 (+15,1)

Texttv: 93 (+14,1)

Utomhus: 775 (+14,5)

Bio: 78 (+11,7)

Radio: 596 (+10,0)

Totalt traditionella medier: 17 211 (+9,6)

Internet: 1 038 (+108,9)

Oadresserad dr: 1 309 (+6,7)

Adresserad dr: 1 805 (+8,6)

Gratistidningar: 991 (+19,0)

Annonsblad: 387 (+1,0)

Här är försäljningssiffrorna i miljoner kronor för oktober-december jämfört med

motsvarande period 1999 (inom parentes procentuell utveckling) :

Storstadspress: 1 141 (+3,8)

Landsortspress: 1 228 (+2,2)

Kvällspress: 188 (-6,6)

Populärpress: 168 (-5,2)

Fackpress: 465 (+2,8)

Tv: 1 221 (+11,3)

Texttv: 24 (+8,8)

Utomhus: 200 (+8,0)

Bio: 30 (+15,5)

Radio: 170 (+2,3)

Totalt traditionella medier: 4 835 (+4,6)

Internet: 276 (+52,6)

Oadresserad dr: 389 (+7,6)

Adresserad dr: 522 (+16,6)

Gratistidningar: 302 (+13,7)

Annonsblad: 138 (-1,0)

Källa: IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.