Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Avisator och Provisa går ihop

Publicerad: 5 Oktober 2001, 13:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

Nu går två av landets större mediesäljbolag samman till ett. Det nya företaget ska ta sig an annonsförsäljniningen åt olika tidningsföretag.


De båda mediesäljföretagen menar att det i dag finns en vilja hos

tidningsföretagen att lägga ut annonseringen på externa säljare. Då krävs dock

en större volym hos mediesäljföretaget för att det ska vara aktuellt.

Så ser bakgrunden till fusionen ut. En lunch mellan Raymond Emtemark, vd på

Avisator, och Peter Söderstam, vice vd på Provisa, i maj har efter en hel del

överläggningar lett fram till den fusion vi kan se idag.

- Nu kan vi investera i verktyg och tjänster som är viktiga i arbetet med

större kunder. Vi märker redan att en hel del aktörer vill diskutera det här.

Det visar ju att vi har uppfattat situationen rätt, säger Peter Söderstam som i

det nya bolaget kommer han att fungera som ansvarig för annonsförsäljningsdelen.

Avisator och Provisa anser sig komplettera varandra väl. De är ungefär lika

gamla och har samma företagskultur. Dessutom har de olika specialkunskaper.

- Vi är bättre på telemarketing, medan Provisa har en väl fungerande digital

hantering, säger Raymond Emtemark på Avisator som i det nya bolaget kommer att

vara ansvarig för Retriver samt affärsutvecklingen inom gruppen.

Staffan Lund kommer att fungera som vd för koncernen.

För att bevara de båda företagens särart samt kundernas associationer kommer

själva grundstommen i det nya företaget heta Provisa Information. Också

bilageavdelningen kommer att bära namnet Provisa, medan

uppdragsförsäljningsavdelningen däremot kommer att heta Avisator. Dessutom

ingår internetbolaget Retriever i koncernen.

Det nya företaget ska omsätta "en bit" över" 100 miljoner kronor per år.

Sofia Wadensjö Karén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.