Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Avisator bygger portal för facktidskrifter

Publicerad: 14 Juni 1999, 09:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Avisatorföretagen som sedan starten 1986 har sysslat med annonsförsäljning för ett antal specialtidskrifter, lierar sig nu med Ledstiernan för att expandera och utveckla tidskrifterna via en portal på Internet och program i digital TV. - Idag tar vi betalt av annonsörerna för den räckvidd vi har utan att ta hänsyn till att målgruppen är mycket specificerad. Tyvärr värderas vi precis som dagspress, säger Raymond Emtemark, VD för Avisator AB.


Nysatsningen kommer att bestå i en Internetportal som ska byggas under hösten

av Internetföretaget Cell. På sajten ska alla specialtidskrifter finnas

representerade med syftet att sälja produkter relaterade till respektive

specialintresse. Målet för Avisator är att bli "Skandinaviens ledande

interaktiva medieföretag med definierade målgrupper."

Investmentbolaget Ledstiernan kommer att genom en nyemission förvärva 25

procent av aktierna i Avisator AB. Avisatorföretagen kommer också att förvärva

VD Lars Grünbergers aktier i Attract Communications Group. Detta innebär att

den nya företagsgruppen kommer att representera ett 20-tal av Sveriges främsta

tidskrifter, bland annat One Magazine - for Microsoft Users (fd. Microsoft

Magazine), Läkartidningen, Maison, Vin & Spritjournalen, På Kryss och till Rors

och Teddy ? Europolitans kundtidskrift.

- Vi vill tillföra en ny dimension till våra specialnischade magasin genom att

gå från det tryckta mediets information till det digitala mediets transaktion,

säger Ledstiernans Jan Carlsson.

Konceptet är nytt så tillvida att Avisator strikt kommer att utnyttja den

intressegrupp som redan finns knuten till specialtidningarna och sedan bygga

upp kunddatabaser.

- Genom att ta annonsörens budskap till Internet kan annonsören få direkt

kontakt med köparen. Vårt mål är att få köparen mer aktiv och därför kunna

värdera mediet på ett helt annat sätt, säger Raymond Emtemark.

I och med att de flesta magasinen redan finns representerade i form av

informationssajter på nätet, kommer ingångarna till portalen att vara många.

Portalen kommer också att marknadsföras hårt i specialtidskrifterna.

- Vi tror att portalen och satsningarna med specialprogram på digital TV kommer

att göra så att specialtidskrifterna får en större andel av mediekakan.

Pengarna ska tas från dagspress, och till viss del också från TV. Tidigare har

vi mest haft imagebyggande reklam, nu blir det annonser som leder fram till

avslut, säger Jan Carlzon.

Digital TVsatsningen förväntas vara klar i januari / februari. Ledstiernan

driver nu ett projekt för sponsring av Set Topboxar, där bolaget vänder sig

till intressenter som har intresse i att folk har tillgång till digital TV.

- Våra nysatsningar innebär att vi kommer att paketera helhetslösningar för

annonsören som möjliggör en annan prissättning. En förbättring både för oss

och för annonsören. Det kommer att kosta mer pengar, men också bli mer

kostnadseffektivt, menar Lars Grünberger från Attract.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.