Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Avisator börjar konkurrera med annonsnätverken

Publicerad: 8 December 2000, 12:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26

Annonsförsäljningsbolaget Avisator ska börja ta säljuppdrag av sajter och ger sig därmed in och konkurrerar med annonsnätverken. Nästa steg är att hjälpa till att köpa in tunga annonsörsbetalda produktioner för digitaltv.


Innan året är slut ska Avisator ha bestämt sig för vilka 5-10 sajter som ska

ingå i säljportföljen. Avisators vd Raymond Emtemark säger sig vara flitigt

uppsökt av sajter som vill få fart på annonsförsäljningen.

- Det har varit ett otroligt intresse. Både från sajter som idag jobbar med ett

annonsnätverk och sajter utan nätverk.

Även större sajter har hört av sig.

- Alla stora sajter har ett intresse av att värna sitt varumärke och inte bara

vara ett av flera i ett bulkpaket. Många av de stora tycker att de bidrar med

mer värde än de får ut.

Avisator intresserar sig främst för sajter för olika specialintressen.

Avisator, som idag främst säljer på nischade tidningar som Svensk Jakt och

Maison Interiör & Trend, och även ger ut en del tidningar i egen regi, har

också som strategi att hjälpa sina uppdragsgivare att komma ut på nätet via en

egen internetplattform. Först ut är addboat.com som är ett samarbete mellan

Svenska Kryssarklubben och tidningen På Kryss. Sajten ska nu exporteras till

Storbritannien. På gång är sajterna addhunt och addesign.

- De nya sajterna vi tar in ska vara komplement och inte konkurrenter till våra

befintliga uppdragsgivares sajter.

Nästa stora steg ska Avisator ta in i digitaltv-världen. Här är idén att köpa

nischat innehåll, sälja annonsplats till annonsörerna och sedan erbjuda

kanalerna det annonsfinansierade innehållet.

- Digitaltv-kanalerna behöver kunder, målgrupper, annonsörer och innehåll. De

flesta saknar allt. Det skulle vara billigt för oss att köpa en produktion om

segling från BBC. Samtidigt har vi annonsörer som kan gå med programmet och

kanaler för att marknadsföra det. Vi skulle få en oerhört stark produkt.

Raymond Emtemark hoppas kunna testa upplägget för digitaltv inom 1-2 år.

Avisator räknar med att nå en bruttoförsäljning på 140 miljoner kronor och en

nettoomsättning på drygt 40 miljoner kronor.

Företaget har tagit tunga investeringar för utvecklingen av sin

internetplattform och för förvärvet av Attract Communications Group och därför

blir resultatet för första gången sedan starten 1986 negativt.

Huvudägare i Avisator är med Raymond Emtemark som har 42 procent av aktierna.

Ledstiernan äger 39 procent. Skandia äger nio procent.

- Vi räknar med att vara lönsamma igen 2001. Vi har en god kassa efter

sommarens nyemission till Ledstiernan och Skandia som möjliggör för framtida

affärer.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.