Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 8 December 2000, 12:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26
Annonsförsäljningsbolaget Avisator ska börja ta säljuppdrag av sajter och ger sig därmed in och konkurrerar med annonsnätverken. Nästa steg är att hjälpa till att köpa in tunga annonsörsbetalda produktioner för digitaltv.
Innan året är slut ska Avisator ha bestämt sig för vilka 5-10 sajter som ska
ingå i säljportföljen. Avisators vd Raymond Emtemark säger sig vara flitigt
uppsökt av sajter som vill få fart på annonsförsäljningen.
- Det har varit ett otroligt intresse. Både från sajter som idag jobbar med ett
annonsnätverk och sajter utan nätverk.
Även större sajter har hört av sig.
- Alla stora sajter har ett intresse av att värna sitt varumärke och inte bara
vara ett av flera i ett bulkpaket. Många av de stora tycker att de bidrar med
mer värde än de får ut.
Avisator intresserar sig främst för sajter för olika specialintressen.
Avisator, som idag främst säljer på nischade tidningar som Svensk Jakt och
Maison Interiör & Trend, och även ger ut en del tidningar i egen regi, har
också som strategi att hjälpa sina uppdragsgivare att komma ut på nätet via en
egen internetplattform. Först ut är addboat.com som är ett samarbete mellan
Svenska Kryssarklubben och tidningen På Kryss. Sajten ska nu exporteras till
Storbritannien. På gång är sajterna addhunt och addesign.
- De nya sajterna vi tar in ska vara komplement och inte konkurrenter till våra
befintliga uppdragsgivares sajter.
Nästa stora steg ska Avisator ta in i digitaltv-världen. Här är idén att köpa
nischat innehåll, sälja annonsplats till annonsörerna och sedan erbjuda
kanalerna det annonsfinansierade innehållet.
- Digitaltv-kanalerna behöver kunder, målgrupper, annonsörer och innehåll. De
flesta saknar allt. Det skulle vara billigt för oss att köpa en produktion om
segling från BBC. Samtidigt har vi annonsörer som kan gå med programmet och
kanaler för att marknadsföra det. Vi skulle få en oerhört stark produkt.
Raymond Emtemark hoppas kunna testa upplägget för digitaltv inom 1-2 år.
Avisator räknar med att nå en bruttoförsäljning på 140 miljoner kronor och en
nettoomsättning på drygt 40 miljoner kronor.
Företaget har tagit tunga investeringar för utvecklingen av sin
internetplattform och för förvärvet av Attract Communications Group och därför
blir resultatet för första gången sedan starten 1986 negativt.
Huvudägare i Avisator är med Raymond Emtemark som har 42 procent av aktierna.
Ledstiernan äger 39 procent. Skandia äger nio procent.
- Vi räknar med att vara lönsamma igen 2001. Vi har en god kassa efter
sommarens nyemission till Ledstiernan och Skandia som möjliggör för framtida
affärer.
Rolf van den Brink