Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Avgående Cordovanchef ska effektivisera byråerna

Publicerad: 20 Augusti 2008, 14:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Magnus Penker, avgående koncernchef på kommunikationsföretaget Cordovan, blir arbetande styrelseordförande på managementkonsulten Qeep. Ett kundsegment är redan identifierat - kommunikationsbranschen. "Effektiviseringspotentialen där är enorm."


Qeep är ett relativt litet företag som omsätter cirka 50 miljoner kronor. Efter att ha testat sin managementmodell i Danmark och Ungern gör sig företaget nu redo för en europeisk expansion. Av den anledning har de också rekryterat Magnus Penker.

- Det är ett spännande företag som har tagit fram en helt ny metodik för att generera extraordinära resultat för sina kunder. Jag har följt dem i flera år, säger Magnus Penker.

Qeep har lånat en term från kvantfysiken för att beskriva resultatutvecklingen före och efter Qeep, quantum leap.

- Fast på ren svenska kallar vi det genombrott eller extraordinära resultat. I vissa fall har Qeep lyckats öka kundens resultat upp till 14 gånger.

Hur går det till?

- Förändringsarbetet måste förankras i styrelsen och hos vd. De barriärer som hindrar företaget från att nå sin fulla potential identifieras och tas bort. Sedan följs det hela upp på individnivå. Inte en kotte kommer undan.

Han säger att kommunikationsbranschen, som han lämnar till hösten, är ett område som Qeep har intresse av.

- Effektivitetspotentialen i kommunikationsbranschen är enorm, det finns hur mycket kunder som helst där.

Bland Qeeps befintliga kunder finns bland andra SAS, Ica och Logica.

- Genom att införa ett ökat resultattänkande inom SAS lyckades Qeep förbättra deras resultat med 904 miljoner kronor på ett år. Tänk då vad vi kan åstadkomma i kommunikationsbranschen, säger Magnus Penker.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.