Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Även marknadschefer gillar ägg

Publicerad: 3 April 2008, 12:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:53

Ikväll går årets upplaga av reklambranschens mest prestigefyllda tävling, Guldägget, av stapeln. Men även marknadscheferna plockar gärna med sig ett guldägg hem.


-100-wattaren, som handlar om effekt är givetvis viktig för mig, men jag är övertygad om att kreativ reklam ger hög effekt så även Guldägget är jätteviktigt, säger Staffan Slörner, marknadsansvarig på Försvarsmakten.

Försvarsmaktens rekryteringskampanj, gjord av DDB Stockholm, är nominerad i både direktreklam och integrerad reklam.

-Det här är en av de bästa kampanjerna jag har varit delaktig i. Framför allt är jag nöjd med att vi lyckats integrera den så bra. Det pratas ofta om integrerad reklam men den här gången har vi gjort det på riktigt och verkligen arbetat hårt för att få ut idén i alla kanaler.

Apoteket och reklambyrån Forsman & Bodenfors är nominerade i kategorin internetreklam och reklamfilm. Marknadsdirektören Eva Fernvall var med för två år sedan när Apoteket vann guldägg. Hon tycker att en vinst främst stärker internt.

- Det påverkar inte vår försäljning men en vinst stärker inåt att vi är duktiga på kommunikation. Det är klart man blir stolt över en vinst och det är roligt eftersom Guldägget är en kreativ tävling, säger Eva Fernvall.

Staffan Slörner tror att Guldägget har hög status även hos marknadschefer.

-När man pratar runt säger många att effekten är viktigast men samtidigt har Guldägget ett mycket starkt varumärke.

Saab är nominerade för reklamfilmen som lanserade Saab 9-3 Bio Power, med den populära låten Release Me. Filmen är gjord av Lowe Brindfors. Saab har även vunnit i 100-wattaren och Guldnyckeln för kampanjen.

- Det är alltid roligt att vinna. Framför allt har det betydelse för den interna motivationen och för samarbetet med byrån. Någon kommersiell betydelse tycker jag inte att det har, säger Patrik Riese, marknadsdirektör på GM Norden.

Men han tycker att Guldägget främst är till för reklambranschen.

- Jag tycker personligen att 100-wattaren är roligare att vinna där det är en tydlig resultatredovisning också. Guldägget är en uttalat rent kreativ tävling och där har vi sett många exempel på att en annons som bara varit införd en gång har vunnit.

Eva Fernvall tycker inte att svensk reklam är på topp just nu.

- De nya idéerna som kom för tio år sedan används fortfarande. Det känns som om vi befinner oss i en mellanperiod, det finns inte något som sticker ut riktigt.

Patrik Riese lyfter fram webben som det område där svensk reklam är riktigt stark, men ansar samtidigt att Sveriges låga invånarantal leder till resursbegränsningar.

-Mycket som visas i Sverige är internationella kampanjer och det är helt naturligt med en sådan liten marknad. Trots det tycker jag att vi hävdar oss ganska väl, det är ingenkris i den svenska reklambranschen.

-Det finns väldigt mycket bra reklam, och mycket dålig reklam. Så kommer det alltid vara, och skulle inte vara så, så skulle vi inte ha tävlingar som Guldägget, säger Staffan Slörner.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.