Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Auktioner ska lyfta Metros annonssälj

Publicerad: 26 November 2008, 06:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

På måndag startar Metros auktioner på nätet. Målet är att få fler annonsörer att upptäcka fördelarna med att annonsera i Metro.


I våras testade Metro auktionskonceptet Metro Go. Målet var att få fler annonsörer att välja Metro för sina kampanjer. På måndag drar Metro igång en till auktionsvända i samarbete med Ikanobanken.

- Vi lärde oss mycket under den vändan och målsättningen är att öka marginalerna denna gång, säger Andreas Ohlson, vd Metro Sverige.

Metro Go bygger på att företag ställer upp med varor, eller tjänster, som Metro auktionerar ut på sin sajt, med stöd av annonser i papperstidningen. På måndag och tisdag bladas en auktionskatalog in i tidningen. När varan säljs behåller Metro pengarna.

- Intäkterna tar vi hand om. Istället får företagen annonsutrymme för motsvarande peng. Tanken med auktionerna är att visa annonsörerna hur bra Metro fungerar som annonsplattform, säger Andreas Ohlson.

När auktionerna introducerades i våras annonserade Metro även externt. Men denna gång blir det uteslutande annonser i Metros egna kanaler.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.