Audi rullar in under Wagner-föreställning på Operan

Audi sluter ett tvåårigt sponsringsavtal med Kungliga Operan och rullar på söndag in på scen under en föreställning av Wagner.

Audi byter för en stund ut sin vintriga reklam med bilar i hoppbackar mot en mer finkulturell miljö, Kungliga operan. Först ut är lanseringen av Audi A5.

- Vi sprider gracerna. Vi samarbetar med operan. Det här kände som en passande miljö för en vacker bil som A5. Operan är en härlig miljö, och det blir spännande kontraster mellan det traditionellt vackra och Audis nytänkande. Men vi frångå fint våra vintermiljöer, säger Audis marknadschef Irene Bernald.

Bilen rullar in på scenen under en föreställning av Wagners Nibelungens Ring.

- Bilen blir en del av föreställningen. Wagners-stycket består av fyra föreställningar vilka ska symbolisera Audis fyra ringar.

Det rör sig dock inte om en ordinarie föreställning utan en specialföreställning för 500 kunder och återförsäljare.

- Vi hoppas att man bli mer positivt inställd till Audi och mer intresserad av att köpa Audi A5, säger Irene Bernald.

Bilen kostar strax under 300.000 kronor. Hur mycket sponsringen av operan kostar vill inte Irene Bernald uppge.

- Det är hyfsat stort, men vår stora sponsring är det alpina landslaget.

Audi A5 ska även marknadsföras med tradtionell reklam, som Audi håller på att ta fram. Audis reklambyrå är Red Cell, mediebyrå är MEC. Eventbyrå är Spoilconcept. Konsulten Ragnar Lund har sytt ihop sponsringssamarbetet med Kungliga Operan.

Rolf van den Brink

Publicerad 2007-05-04 14.28Uppdaterad 2015-12-06 17.06