Gå direkt till textinnehållet

"Att lyckas med marknadsföring handlar om att tänka själv"

Dagens Medias bloggare Magnus Berglund skriver om mötet med en reklamguru och hur det har präglat hans syn och tankar om marknadsföring.

I oktober 2014 knackade jag på en villadörr i norra delen av Stockholm. En äldre man öppnade och hälsade välkommen. Jag minns att hans tröja var stickad, men inte om ”färgrik” eller ”färggrann” gjorde den mest rättvisa.

Mannen som bjöd mig på kaffe var Evert Gummesson. Det var hans böcker som en gång fick mig ordentligt hooked på marknadsföring. Faktum är att när jag under studieperioden startade mitt första företag så döpte jag det till ”forget 4P”. Kung Evert.

Numera ska sägas att jag välkomnat Philip Kotler och hans teorier in i värmen, precis så som Evert välkomnade mig den där höstdagen.

Vi hann avhandla det mesta. Trots att det skiljer ett drygt halvsekel i ålder tänkte vi nog ganska lika, vilket ju inte är så konstigt, eftersom alla mina teorier till största del var byggda på hans.

Särskilt nyfiken var jag på hur han såg på de sociala och digitala kanalerna. Svaret, vilket jag naturligtvis borde förstått, var att det ”inte är så nytt”. Kanaler kommer och går, men principerna består. 

Läs hela inlägget i Magnus Berglunds blogg hos Dagens Media. 

Publicerad 2019-02-04 14.41

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: