Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

ATG samlar all reklam under paraplykoncept

Publicerad: 26 April 2002, 09:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

"Bli rik på hästar" är spelföretaget ATGs nya kommunikationskoncept. Tv-reklamen startar i helgen och tanken är att möta den ökande konkurrensen på spelmarknaden.


- Det är en strategisk plattform för vår fortsatta kommunikation. Fler aktörer dyker upp på marknaden och det gör att vi måste bli mer koncentrerade för att nå ut med samtliga våra varumärken, säger Nils Ekmark, chef för marknadskommunikation på ATG.

V75 är ATGs lysande stjärna. Spelföretaget har försökt jobba med kommunikationen även för de övriga varumärkena, som V64 och Trio, men det är svårt enligt Nils Ekmark.

- Det krävs stor kraft för att underhålla alla varumärken. Nu tar vi fasta på de kärnvärden som finns i V75. V75 finns alla svenskars medvetanden och nu vill vi försöka använda det för att lyfta fram de andra varumärkena, säger Nils Ekmark.

Kärnvärdena i V75 är; chansen att vinna pengar, det sportsliga i trav- och galopp och underhållningen. ATG försöker nu plocka essensen ur det och skapa ett koncept som de valt att döpa till "Bli rik på hästar".

Konceptet blir ett paraply för alla ATGs varumärken. Att det skulle innebära någon utarmning av styrkan i V75s varumärke tror Nils Ekmark inte.

- Självklart ska V75 underhållas mest även i fortsättningen, säger han.

Arbetet med det nya konceptet började för sex månader sedan, när ATG var på gång med ett reklambyråbyte. Funderingarna gick kring möjligheter att bli starkare på den föränderliga spelmarknaden och ATGs nya reklambyrå Ogilvy tog tag i förnyelsearbetet direkt.

Det nya reklamkonceptet är dock ingen stor investering för ATG.

- Det går inte att likställa med en varumärkesförändring. Det sker en löpande övergång till "Bli rik på hästar", säger Nils Ekmark.

I helgen börjar de första reklamfilmerna, producerade av Jarowskij, att rulla i TV4. Maj blir en introduktionsperiod för det nya konceptet enligt Nils Ekmark. Filmerna symboliserar "Bli rik på hästar" genom att visa generositet i olika vardagssituationer där den givmilde är en vinnare som delar med sig enligt en beskrivning från Ogilvy.

Reklamfilmsproduktionen sker tillsammans med ATGs egna produktionsbolag Kanal 75 och tanken är att filmerna ska kunna kompletteras och uppdateras med bildmaterial från aktuella tävlingar.

- Genom att använda material från Kanal 75 kan vi vara aktuella med påhängsbudskap kring aktuella händelser. Det ger oss ytterligare möjlighet att lyfta fram kärnvärdet sport i vår kommunikation, säger Nils Ekmark.

ATGs mediebyrå heter Mediaedge CIA.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.