Gå direkt till textinnehållet

ATG:s vd: "Förbjud casinoreklam helt"

ATG:s vd Hasse Lord Skarplöth

Foto: ATG

Den som är förvånad över den ökade mängden spelreklam har inte gjort sin konsekvensanalys, skriver ATG:s vd i ett brev till civilminister Ardalan Shekarabi.

En knapp månad har passerat sedan den nya spelregleringen trädde i kraft, och debatten om de licenserade spelbolagens marknadföring har sedan dess trappats upp.

I början av veckan tog civilminister Ardalan Shekarabi till orda. "Om branschen inte klarar av att ta ansvar och iaktta måttfullhet i reklam för spel så tvekar jag inte att gå vidare med skarpare, tvingande åtgärder, sade den socialdemokratiska minister till SVT Nyheter, i samband med att han kallade spelbolagen till ett möte för att diskutera överfödet av spelreklam, sedan första januari 2019.

I dag, den 8 februari, svarar ATG:s vd Hasse Lord Skarplöth på Ardalan Shekarabis utspel. ATG-vd:n skiver att han är positiv till förbud av av reklam för casino, och ser fram emot mötet med civilministern:

”Ardalan Shekarabi tillhanda,

Tack för inbjudan till möte den 14 februari, naturligtvis har jag tackat ja, det här är ett viktigt initiativ. Däremot vill jag utmana bilden av det så kallade ”problemet”. 

Investeringar i spelreklam har ökat med 25-30 procent per år under en längre tid, och efter årsskiftet skulle konkurrensen bli knivskarp. Det låg liksom i korten att det skulle bli fajt när närmare 70 bolag skulle ut och slåss på samma marknad. Den som är förvånad över mängden, och att volymen i spelreklamen temporärt skulle skruvas upp, har inte gjort sin konsekvensanalys. Marknadsföringen ska vara måttfull enligt lagen, men mängd finns inte definierad någonstans, och tur är väl det. 

 Jag vill också gärna påminna om att jag personligen har stått i riksdagen, samt i diverse remissrundor, och föreslagit att spelformer skulle riskklassificeras bland annat via marknadsföringsåtgärder. Att casino är ett högriskspel med ofta tungt säljdrivande reklam är ingen hemlighet. Jag var tydlig med att för min del fick det gärna förbjudas helt. Jag fick inget gehör för mitt förslag då, och nu är lagen, och reklamen, här.

Nu sitter vi med vad ministern kallar ”problemet” och det är självklart att vi alla ska hjälpa till att lösa det. 

Torsdag nästa vecka ställer jag mer än gärna upp igen och pratar om mina tankar på hur vi kan komma  till rätta med den situation som nu har uppstått, förutsägbar eller ej.

 Med vänliga hälsningar, Hasse Lord Skarplöth, vd ATG”

ATG:s brev skickas till civilminister Ardalan Shekarabi den 8 februari. 

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-02-08 07.05

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: