Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

ATG: "Potentialen är större hos Ogilvy"

Publicerad: 11 December 2001, 09:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Spel- och dobbelföretaget ATG avslutar sitt reklamsamarbete med Leo Burnett och går till Ogilvy. Avgörandet föll på "större potential i förslaget på förbättring av den strategiska plattformen" enligt Torbjörn Wik, marknadsdirektör på ATG.


- Vi pekade på ett antal saker som är våra utmaningar framöver och viktigast för oss är att förädla den strategiska kommunikativa plattformen, säger Torbjörn Wik.

Leo Burnett har levererat ett fullgott engagemang och god produktinsikt enligt Torbjörn Wik - som hoppas att Ogilvy ska göra detsamma. Men synen på framtiden var inte lika samstämmig mellan ATG och Leo Burnett-huset.

- Till slut blev jag tvungen att värdera och känna var den mesta potentialen finns för framtiden och vad som rimmar bäst med våra planer, säger han.

Leo Burnett och Ogilvy blev ganska snabbt ensamma kvar i ATGs urval.

- En handfull diskussioner har pågått men dessa två var de som förstod oss bäst, säger Torbjörn Wik.

ATG gör varje höst en genomgång av marknadsarbetet under det gångna året och till denna höst ville Torbjörn Wik fördjupa sig i några frågor. En ökande konkurrens på spelmarknaden från både inhemska och internationella företag föranledde en större genomsyn än vanligt av ATGs strategiska samarbeten.

- Frågorna jag ville gå djupare i är förlängningar av de utmaningar jag ser framför mig för ATG. Marknaden förändras och därav blev höstens "review" mer ingående, säger Torbjörn Wik.

Utfallet blir således att Ogilvy, som under hösten kammat hem en rad stora konton, exempelvis Gevalia och Nordea, får ännu en stor reklamköpare i portföljen. Och att Leo Burnett som tappat flera stora kunder, bland annat Felix och SAS affärsresor, decimerar sina uppdrag ytterligare.

Någon förändring på mediebyråsidan sker inte. ATG fortsätter jobba med Mediaedge:CIA. Inte heller några justeringar av medievalen, ATG går historiskt tungt i tv, ser Torbjörn Wik.

- Inga omedelbara förändringar sker. Men när vi gör ett sådant här byte tittar vi såklart även på medievalen.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.