Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Återhämtning för Sveriges Annonsörer

Publicerad: 31 Maj 2011, 09:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:08

Sveriges Annonsörer AB gick back med 365 000 kronor 2010. I koncernen blev det dock ett litet överskott.


Koncernen Sveriges Annonsörer redovisar ett samlat rörelseresultat på 312 000 kronor. Resultatet efter finansiella poster är 36 000 kronor.

Sveriges Annonsörer AB, där huvuddelen av verksamheten bedrivs blev rörelseresultatet –365 000 kronor, en rejäl förbättring jämfört med 2009 då förlusten var 2,7 miljoner kronor.

– Vi ska inte göra för stora vinster, det skulle betyda att vi tar för höga medlemsavgifter, säger Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.

Nettoomsättningen blev 19,7 miljoner kronor (21,9 miljoner) i koncernen och 19,4 miljoner kronor (21,7 miljoner) i aktiebolaget Sveriges Annonsörer.

Under 2010 har Sveriges Annonsörer dragit ner väsentligt på sina kostnader. Personalkostnaderna har dock ökat med 600 000 kronor, trots att antalet anställda är lika många som året före (tio personer.)

Ersättningen till Anders Ericson har ökat med 86 000 kronor till 1 181 000.

I samband med lanseringen av självsaneringsorganet Reklamombudsmannen 2008, åtog sig Sveriges Annonsörer att täcka upp för eventuella underskott i stiftelsen till och med 2010. 2009 bidrog Sveriges Annonsörer med 1 807 000 kronor. 2010 år fick stiftelsen bara 140 000 kronor.

– Tajmingen för lanseringen av RO var extremt dålig, eftersom hela marknaden brakade samman kort därefter, och det var en tuff belastning de förta åren. Men vi har satt RO till världen, och det är vårt ansvar att se till stiftelsens fortlevnad, säger Anders Ericson.

I år ser det dock ut som att RO kommer att göra svarta siffror för första gången.

– Nu finns det en kritisk massa av medlemmar.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.