Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Astrid Lindgrens spökskrivare"

Publicerad: 19 Juli 2002, 04:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Jack Hansen, copywriter på Satellit, är dagens sommarpratare. Han spekulerar kring ämnet spökskriveri med hjälp av ett scenario där det i nyhetssändningarna avslöjas att Astrids Lindgrens bokproduktion är gjord av någon annan.


Många var det som satte Trocaderon i halsen när det kom fram att popundret Milli Vanilli var en bluff. De tvålfagra fotomodellerna i 80-talsbandet sjöng inte en ton själva, utan tog endast hand om det visuella framförandet. Och det med omåttlig framgång.

Då brydde jag mig. Men idag bryr jag mig inte ett dugg om Supernatural sjunger på riktigt eller inte. För vad spelar det för roll vem som egentligen sjunger? Jag vill bara att det ska låta bra.

Det intressanta är istället om detta förekommer i andra sammanhang. Att politiker och vdar använder sig av talskrivare är välkänt, men när får vi se fenomenet träda in i litteraturen?

Tänk er att det i nyhetssändningarna avslöjas att Astrids Lindgrens bokproduktion var gjord av någon annan.

Astrid blev utvald bland en mängd andra kvinnor i en sökning iscensatt av ett stort bokförlag, vars chefer visste att vänliga Astrid skulle gå hem i stugorna. Och när de hade frontfiguren, var det bara att hitta författaren. Så småningom hittade förlaget rätt person för jobbet. En krum liten glosögd enstöring, vars människofientlighet höll på att kosta honom jobbet som Astrid Lindgrens spökskrivare. Dock såg man resultatet som det viktiga, sedan kunde sagornas rätta upphovsman få ströva omkring och strypa så många rådjur han ville ute i den ensliga ödemarken.

För att få inspiration till Ronjas fiender Vildvittrorna, sköt mannen ihjäl ett par örnar, som han sedan skar upp för att kontrollera deras anatomi. Och varje vecka skickades nya sagor till förlaget i Stockholm, där Astrid fick professionell hjälp med autografträning. Folket tog henne till sina hjärtan och böckerna blev världssuccéer.

Men skulle böckerna sälja sämre om bluffen avslöjas? Betyder den som står bakom verken så mycket att hela maskineriet kan rasera? Jag tror inte det. För trots allt, är produkten det viktigaste. Boken, låten, talet, det är dessa som betyder något. Det gamla ordspråket får rätt igen. Det man inte vet, det tar man ingen skada av.

Jack Hansen

info@satellit.se

Mer om dagens sommarpratare:

Jack Hansen är delägare och copywriter på copywriterbyrån Satellit, men han väljer att kalla sig själv reklamentreprenör. Jack är utbildad journalist och lärare och har bland annat jobbat med marknadsföring mot den svårflirtade målgruppen studenter. Hösten 2000 startade han copywriterbyrån Satellit.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.