Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Arrowheads kampanj kritiseras av ägaren

Publicerad: 16 April 2002, 06:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Vattenfalls helägda dotterbolag Arrowhead gör en stor mediesatsning för att bygga sitt varumärke. I kampanjen används bolagets koppling till Vattenfall som säljargument. Vattenfall gillade dock inte utformningen och nu planeras kampanjen om.


- Kampanjen kommer att omarbetas. Vi hade en miss i kommunikationen med Vattenfalls kommunikationsavdelning. Kommunikationsdirektör Knut Leman tyckte inte att vi behandlat deras varumärke på rätt sätt. De gillade inte att vi satte ett ansikte på Vattenfall, säger Anna Lihr, informationschef Arrowhead.

Hon tillägger:

- Kampanjen kommer att omarbetas. Vi hade en miss i kommunikationen med Vattenfalls kommunikationsavdelning på grund av tidspress. Vi hann inte förankra kampanjen hos Vattenfall innan den gick igång.

I kampanjen beskrivs Arrowhead, vars affärsidé är att sälja bredband till företag, som "sonen" och Vattenfall som "fadern". En bild visar en äldre man och en ung pojke med texten Vattenfall respektive Arrowhead.

Arrowhead började sin kampanj förra veckan och syns i affärspressen med annonser där Arrowheads kopplingen till Vattenfall används som säljargument. Målgruppen är stora och medelstora företag, därav medievalen enligt Anna Lihr.

Hur utformning och omfattning av kampanjen blir framöver vet Anna Lihr inte ännu.

Kampanjen är Arrowheads största medieinvestering sedan 2000.

- En lång period har det varit tyst från oss och vi har mest gjort riktade aktiviteter mot potentiella kunder. Vi har också genomgått en omstrukturering där vi avvecklat vår konsultverksamhet. Den processen är nu avslutad och nu är det läge att gå ut och synas, säger Anna Lihr.

Målet är att bygga Arrowheads varumärke. I och med att bolagets marknadsföringsinsatser tidigare enbart bestått av riktade insatser är investeringarna i den pågående kampanjen relativt stora enligt Anna Lihr. Hur stora vill hon dock inte berätta.

- Det rör sig inte om en gigantiskt budget, säger hon.

Dagens Industri skrev igår om att Vattenfalls vd Lars Josefsson håller öppet för en försäljning av "förlustmaskinen" Arrowhead. Skälet att Arrowhead bygger sitt varumärke nu är dock inte att göra bolaget attraktivt för investerare säger Anna Lihr.

- Vi bygger nya relationer hela tiden och ett starkt varumärket är viktigt för att bygga nya relationer med kunder. Kampanjen är inte en del i försäljningsprocessen, säger hon.

Reklambyrån bakom kampanjen är Direktör Wigg.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.