Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Arne Hellevik: "Jag har aldrig varit oberoende"

Publicerad: 31 Maj 2008, 06:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Under samma tak har han byggt sitt nöjesmonopol, som årligen omsätter mer än 200 miljoner kronor. För Dagens Media berättar Arne Hellevik, 65, om sin syn på gratistidningskriget, anklagar Bengt Braun för "maffiametoder" och förklarar osämjan med Metros vd Andreas Ohlson.


I några av Stockholms fulaste och billigaste lokaler har Arne Hellevik samlat produktion, förmedling och försäljning - för flera konkurrerande tidningar. Han har anklagats för att kontrollera Sveriges nöjesannonsering med dolda kickbacks och hemliga avtal.

Nyligen förklarade Metros vd Andreas Ohlson att "det står helt klart att hans oberoende kan ifrågasättas".

­ Det är inget som direkt gynnar vårt samarbete, sa Andreas Ohlson till Dagens Media.

I den slitna kontorsbyggnaden vid Skanstull i Stockholm sitter företagen: Branschmedia, Annons & Reklambyrån, Reklamproduktion Arne Hellevik, Mediakonsult, Oket, Black Pope Media, Lystra och Annonsdax produktion.

Under snart femtio år har Arne Hellevik arbetat med nöjesannonsering - den biografägare eller teaterchef som vill annonsera har i princip inget annat val än att vända sig till Arne Hellevik. Samma sak gäller för de tidningar som vill erbjuda sina läsare bioannonser.

- Det här är roligare än någonsin, säger Arne Hellevik och tar ett djupt bloss på sin sjunde Marlboro Light.

Längst in i de vindlande korridorerna - där Helleviks olika bolag sitter rygg mot rygg - har han sitt arbetsrum, som är belamrat av filmaffischer och pappersbuntar.

Rummet intill har den blivande Dramatenchefen Marie-Louise Ekman hyrt som ateljé.

- Alltså, jag vill klargöra att jag aldrig någonsin varit oberoende, ja, Andreas ringde och ojade sig, han fick nojan och spelet, men det får vara som det är med det.

- Vi har aldrig varit en vanlig byrå, och kommer aldrig att bli det. Jag är FÖRBANNAT beroende, man är beroende av både kunder och medier och man måste samarbeta för att få det att fungera.

- Jag träffade faktiskt Andreas nyligen, och han hade tydligen pratat med sin pappa om mig, om att det finns en konstig person som heter Hellevik som inte förstår skillnaden på försäljning, förmedling och produktion...

- Hans pappa Fredrik har varit marknadschef på Svensk Filmindustri, vi gjorde Astrid Lindgren-annonser ihop på 70-talet.

Flera andra har ju också ifrågasatt att du har produktion för konkurrerande tidningar under samma tak?

- Jo, jag kan förstå att man ska vara oberoende och inte sitta med Shell och OK vid samma bord...

Eller Metro, City och Punkt Se?

- Äh skit samma, det finns ett visst konkurrensförhållande, visst, men jag har samlat branscher. Jag jobbar ihop med medierna, det är samspel mellan media, kund och möjligheter. Då kan man inte vara oberoende, man är jävligt beroende av alla, säger han och fortsätter:

- Jag har allt samlat - produktion, försäljning, kreativitet. Det är en enorm fördel att ha tillgång till allt.

Varför äger du Martin Gellerstedts nya säljbolag, Black Pope, som säljer åt Expressen och City?

- Vi skulle ha ordnat det där... det var Martin som kom och ville ha hjälp, och jag hade ju vilande bolag, så jag sa att vad fan ta ett bolag och så kör du. Det var väl det som utlöste bråket, Andreas Ohlson var ju helt galen ett tag.

Arne Hellevik är lite av nöjesannonseringens svar på Bert Karlsson, men gillar inte att synas.

- I 47 år har jag arbetat med det här, men jag tycker inte om det här med att synas, jag har kunder som står för underhållningen. Vi är inte med i debatter, vi arbetar för kunderna och för medierna.

Men det är många som har haft åsikter om dig?

- Jag är totalt okänslig för sånt där, jag går inte hem och gråter.

Det har bland annat påståtts att Arne Hellevik ägnat sig åt så kallade bulkköp, det vill säga i förväg köpt upp utrymme i tidningar - som han sedan erbjudit annonsörer.

- Bulkköp!? Bulkköp skapades visst av Bengt Braun, när han kom till Proctor & Gamble, han köpte alla bra tider på tv, alla bra tidningssidor och så vidare, det var en jävla maffia, men han har dåligt minne Bengt Braun, se bara på Skandia-affären.

- Vi ägnar oss inte åt bulkköp, vi räknar däremot ihop med tidningen - hur mycket pengar som finns i den här branschen, och hur vi ska fördela det om vi behöver synas tre gånger i veckan. Ibland kan man peta in lite extra pengar så att man kommer överens med båda parter.

Har det hänt att du tagit betalt av tidningar, för att de ska få publicera dina annonser?

- Vi säger såhär... vad är priset på en vara?

Men har du det?

- Nej, men det är klart att annonser är en viktig service till läsarna, ingen saknar en annons för Electrolux nya kylskåp, men det blir ett jävla liv om bioannonserna saknas.

- Jag har till exempel ofta frågat mig varför tv-tablån erbjuds gratis. Jag har skällt på Otto Sjöberg (chefredaktör på Expressen) många gånger, och slogs ganska duktigt med Sydsvenskan. Varför ska vissa synas gratis och andra betala?

Dina bolag omsätter drygt 200 miljoner kronor - var har du dina största intäkter?

- Det är elva tioöringar, man måste jobba hårt och varje dag rulla våldsamma mängder, varje dag producerar vi till exempel alla Metros annonssidor i Sverige, vi har också Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Punkt Se, för förmedlingskunderna gör vi de flesta annonserna till Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenskan.

Varför gav du dig in i den här branschen?

- Alltså, jag sparkade boll, och blev värvad till AIK. Det var 1959. Och ordföranden i AIK, Carl-Erik Fürst, ägde Cameobiograferna i Stockholm. Så genom honom fick jag anställning på en på en annonsbyrå.

För 25 år sen startade han bolaget Annons & Reklambyrån, som följdes av hans övriga bolag.

Tillsammans med bland andra Martin Gellerstedt, tidigare vd på Metro och som nu driver Black Pope Media, Pontus Gustavsson, tidigare i styrelsen för Annonsdax och nu vd på Punkt Se och Lars Johansson, vd på Lystra, drev Arne Hellevik bolaget Dubbelnöje, som var ett annonssamarbete mellan Metro och Aftonbladet.

- Det funkade ju väldigt bra i elva år, eller nåt, säger Arne Hellevik.

Vad hände sen?

- Jaa.. om vi säger så här, att inte så långt efteråt startades ju Punkt Se. Låt oss anta att man var tvungen att hitta ett skäl till att bryta samarbetet, och det fann man. Det var ju Martin Gellerstedt, som då var vd på Metro, som var ute och tafsade på Blocket och ville bygga på samma idé.

När det blev känt att Martin Gellerstedt startat Blocketkonkurrenten Metromarknad hoppade Aftonbladet av Dubbelnöje.

- Sen tog Henri Brännström, som i dag är vd för Annonsdax, över lokalerna efter Dubbelnöje, han fick hela registret och halva personalen. Så han fick en bra start.

Hur ser du på kriget mellan gratistidningarna?

- Jag vill påstå att det saknas cirka 700 miljoner kronor i Stockholmsmarknaden. Två gratistidningar måste bort, eller en och en halv egentligen.

Vilken försvinner?

- Jag tyckte ju förbannat illa om City när den startades, det var jävligt onödigt. Och det berättade jag för Torsten Larsson (vd för Bonnier entertainment). De förstörde marknaden, även för kvällstidningarna.

- Fan, alla som kan räkna ser ser ju att det inte går. Titta på prislistorna! Punkt Se skulle behöva sälja mer än ett hundra tidningssidor till - om dagen.

- Såväl Bonnier som Schibsted sitter ju och bjuder på Metro i dag, och sopar inte Schibsted hem den affären så är de ju rökta i Sverige, de måste köpa Metro. Allt annat vore helt förödande. Helleviks kontorslokaler är spartanskt inredda, på toaletten står en budgettvål med stor röd prislapp: 10 kr.

- Vi har troligen den lägsta hyran av alla jävla byråer i hela Sverige. Behöver du tusen kvadratmeter för att gå runt så kan du ju räkna ut själv vad det går att spara pengar på.

Har du aldrig varit sugen på ett snyggt kontor, på en attraktiv adress?

- Inte ett dugg, vad är det för fel på det här? Det är ju helt vansinnigt att sitta på fina gatan, det finns ju byråer som sitter och tar betalt och fläskar på så att de nästan kräks.

- Det är inte så jävla märkvärdigt att placera annonser i Sveriges tidningar, eller i tv. Det är betydligt mer komplicerat att hyra en bil på Malagas flygplats än att lära sig tv-strukturen i Sverige. Och nu med den nya tekniken går ju produktionen lätt, min hustru gör jättesnygga inbjudningskort.

Vad jobbar din fru med?

- Hon har varit språklärare, men har precis pensionerat sig, vi har varit gifta i 42 år. Min ena son arbetar här, Christian, min andre son, Andreas, är snickare, precis som sin farfar.

- Min far var rävfarmare och finsnickare, och jobbade tills han var 88 år.

Ska du också pensionera dig snart?

- Man får glädjas åt varje dag man får, om man sitter hemma på sofflocket eller här... jag tycker att man ska sitta där man gör mest nytta. Jag har trappat ner betydligt, och reser varje år till Spanien och spelar golf.

Intervjun med Arne Hellevik är tidigare publicerad i Dagens Medias pappersupplaga, nummer 7 2008, efter det har Punkt Se lagts ner, och Shibsted köpt in sig i Metro.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.